Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı III (Ney) CNE 203 3 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği unsurlarının birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrumanı tanımlayabilmesini sağlamak. Makamların tanınması ve icrasını yerine getirebilme becerisini edindirmek. Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek.

Dersin İçeriği

Çalgının tanıtımı, tutuş tekniği, basit ezgilerin çalınması. Metod takibi, eserin icrâsı, egzersizler. Metot takibi, eser icrası, egzersizler. Metodun takibi ve çalgı hakimiyetinin geliştirilmesi, egzersizler, seviyeye uygun eserlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması, yorum. Metodun takibi ve acelite. Metodun takibi ve seviyeye uygun eserlerin çalınması. Metodun bitirilmesi, teknik, tavır ve yoruma dayalı eserlerin çalınması ve geliştirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Enstrumanını akord etme yeteneğine ulaşır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Pozisyonlarla ilgili etütleri analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Teknik, tavır ve yoruma dayalı eserleri uygular Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Serbest eser yorumlama yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Peşrevlerle ilgili örnekler verir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Buselik Makamı Buselik makamı hakkında nazari bilgiler, donanımı seyir karakteri, güçlüsü, dizisi, seyir karakteri hakkında genel bilgiler, buselik makamı ile ilgili ses kayıtlarının dinletilmesi
2 Kemençeci Nokolaki Buselik Peşrevi 1. hane Kemençeci Nikolaki'nin buselik peşrevinin ses kayıtlarının dinlenmesi, buselik makamı ile ilgili başra saz eserlerinin araştırılıp dinlenmesi
3 Buselik Peşrevi 2. hane dem seslerden icrası Dem seslerde uzun ses çalışmaları, 2/4 ve 4/4 notalarla dem seslerde egzersiz çalışmala
4 İsmail Baha Sürelsanın buselik şarkısı “Güle sor bülbüle sor” Buselik makamında şarkılar ve saz eserlerinin dinletilmesi
5 Hicaz makamı Hicaz makamı hakkında nazari bilgiler, seyir örnekleri, hicaz makamında yapılmış şarkı örneklerinin ses kayıtlarının dinletilmesi
6 Hicaz ilahi “Nice bir uyursun” Hicaz makamında yazılmış ilahilerin araştırılıp dinlenmesi, birbirine benzeyen ve ayrılan yönlerinin, ritmsel özelliklerinin tespit edilmesi
7 Peşrevlere giriş Türk Musikisinde kullanılan formlar hakkında bilgi edinilerek, en çok hangi formlarda eser üretildiğinin tespit edilmesi
8 Saz semailerine giriş Peşrev ve saz semaileri arasındaki farklar bunların birlikte kullanıldığı formlar hakkında bilgi sahibi olunun çalışmalar, araştırmalar, ses kayıtlarının dinletilmesi
9 Veli Dede'nin Hicaz Humayum Peşrevi Hicaz ailesi makamları hakkında teorik bilgiler, hicaz makamı ile ilgili kayıtların dinletilmesi
10 Refik Fersan Hicaz Humayun Peşrevi Hicaz humayun makamı hakkında genel bilgiler, durağı, güçlüsü, dizisi, seyir karakteri..
11 Köçek Derviş Mustafa Dede Bayati Ayin Dördüncü Selam Derviş Köçek Mustafa Dede Bayati Ayin Dördüncü Selam
12 Hica son yürük semai 6/8 lik usuller ve bu usullerin kullanıldığı yerler hakkında genel bilgiler
13 Pozisyonlarla ilgili etütler Ney'de kullanılan parmak pozisyonları, parmak numaraları ve 2.ve 3. kademedeki parmak pozisyonlarının karışık olarak kullanılması
14 Genel tekrar Bu dönem öğrenilen bilgilerin evde çalışılarak gelinmesi ve tüm nazari konuların tekrar edilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Yrd.Doç.Dr.Süleyman Erguner  Erguner Ney Metodu İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu İstanbul 2003, Cengiz Atlan yayınlanmamış der notları, 

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musıkîsi Beste Formları, TRT, Ankara, Yayın no:239 TRT TSM Arşivi,Türk Musikisi Ders notları ve Enstrumanla ilgili kayıtlar, bantlar
AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
3. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Ara Sınav 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4