Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Müzik Felsefesi ve Estetiğe Giriş MZK 002 0 2 + 0 2 0
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN
Dersi Verenler Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Müzik felsefesi müziğe ilişkin temel sorular sorarark, fizik ötesi ve estetik ile yakın ilişkilerini anlamayı amaçlar.  Müzik nedir, Neye müzik denir? Müzik, zihin, duygu bağlantıları nelerdir; müzikte anlam nedir, müziğin tarihsel anlamı, müziğin niteliği nedir? gibi sorular sorar. Müzik, insan tarihinin ve yaşantısının önemli bir unsuru olarak felsefece sorgulanması dersin amaçları ve esasları arasındadir. Sanat felsefesi altında değerlendirilse de, müziğin geniş kullanımı nedeniyle “müzik felsefesi” sanat felsefesinden azade önemli bir ilgi alanıdır. İnsanın her zamanına ait bir etkinlik olarak felsefeye anlatacakları  önemli veri kaynakları arasında sayılabilir.

Dersin İçeriği

 

Antik çağda müzik felsefesi. Platon, Aristotales, Pythagoras, Empiricus. Ortaçağda müzik felsefesi. Anselmus, Aquinolu Thomas, Ockhamlı William, Bacon. İslam felsefesinde müzik. Farabî, El-Kindi, El Gazzâli, İbn-i Sina, Mevlana Celaleddin-i Rumi. Rönesans döneminde müzik felsefesi. Zarlino, Marpurg. 17. yüzyıl müzik felsefesi. Leibniz, Decartes, Spinoza. 18. yüzyıl müzik felsefesi. Rousseu, Kant, Hegel, Herder, Heinse. 19. yüzyıl müzik felsefesi. Schiller, Goethe, Schelling, Nietzsche, Schelling, Schopenhauer, 20 yüzyıl müzik felsefesi, Adorno. Bu düşünürler üzerinden müziğin anlamı, ontolojisi ve değerleri.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Müzik felsefesi, müziğin doğası, değeri ve müziğin deneyimimiz hakkındaki temel soruların inceler Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, Ödev,
2 Herhangi bir "X felsefesi" gibi, hedefinin bilgisini önceden varsayar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Proje / Tasarım,
3 Estetik yaklaşımları müzik felsefesiyle destekler ve öğrenir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
4 Günümüz Müzik Felsefesi yaklaşımlarını analiz eder. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Müzik Nedir? Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
2 Müziğin Ötesinde "Müzik" Tanımı Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
3 Müzikal Ontoloji Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
4 Müzik Felsefesinde Temel Tartışmalar Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
5 Müzik Felsefesinde Ontolojik Sorunlar Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
6 Müzik ve Duygular Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
7 Müzikteki Duygular Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
8 Dinleyicideki Duygular Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
9 Müziği Anlamak Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
10 Müzik ve Değer Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
11 Müzikte Estetik ve Temel Sorunları Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
12 Müzikal Dilin Krizi ve Yirminci Yüzyıl Estetiği Estetizm Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
13 Estetizm Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar.
14 Genel Değerlendirme Dönemlik konuları üzerinde tartışma
Kaynaklar
Ders Notu

Haftalık dersin akışına göre düzenlenmiş notlar kullanılacaktır.

Ders Kaynakları

 

Peter Kivy, Introduction to a Philosophy of Music.

Theodor W. Adorno, Philosophy of New Music.

William Pole, The Philosophy of Music.

Dr. Ritwik Sanyal, Philosophy of Music.

Halbert Hains Britan, The Philosophy of Music.

Theodor W. Adorno, Philosophy of Modern Music.

Philip Alperson, An Introduction to the Philosophy of Music.

Vural Yıldırım, Müzik Felsefesine Giriş.

Aaron Ridley, Müzik Felsefesi.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 2 4
Final 1 1 1
Ödev 1 1 1
Toplam İş Yükü 7
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 0,28
Dersin AKTS Kredisi 0