Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzik Felsefesi ve Estetiğe Giriş | MZK 002 | 0 | 2 + 0 | 2 | 0 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Müzik felsefesi müziğe ilişkin temel sorular sorarark, fizik ötesi ve estetik ile yakın ilişkilerini anlamayı amaçlar. Müzik nedir, Neye müzik denir? Müzik, zihin, duygu bağlantıları nelerdir; müzikte anlam nedir, müziğin tarihsel anlamı, müziğin niteliği nedir? gibi sorular sorar. Müzik, insan tarihinin ve yaşantısının önemli bir unsuru olarak felsefece sorgulanması dersin amaçları ve esasları arasındadir. Sanat felsefesi altında değerlendirilse de, müziğin geniş kullanımı nedeniyle “müzik felsefesi” sanat felsefesinden azade önemli bir ilgi alanıdır. İnsanın her zamanına ait bir etkinlik olarak felsefeye anlatacakları önemli veri kaynakları arasında sayılabilir. |
Dersin İçeriği |
Antik çağda müzik felsefesi. Platon, Aristotales, Pythagoras, Empiricus. Ortaçağda müzik felsefesi. Anselmus, Aquinolu Thomas, Ockhamlı William, Bacon. İslam felsefesinde müzik. Farabî, El-Kindi, El Gazzâli, İbn-i Sina, Mevlana Celaleddin-i Rumi. Rönesans döneminde müzik felsefesi. Zarlino, Marpurg. 17. yüzyıl müzik felsefesi. Leibniz, Decartes, Spinoza. 18. yüzyıl müzik felsefesi. Rousseu, Kant, Hegel, Herder, Heinse. 19. yüzyıl müzik felsefesi. Schiller, Goethe, Schelling, Nietzsche, Schelling, Schopenhauer, 20 yüzyıl müzik felsefesi, Adorno. Bu düşünürler üzerinden müziğin anlamı, ontolojisi ve değerleri.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Müzik felsefesi, müziğin doğası, değeri ve müziğin deneyimimiz hakkındaki temel soruların inceler | Tartışma, Benzetim, Beyin Fırtınası, | Ödev, |
2 | Herhangi bir "X felsefesi" gibi, hedefinin bilgisini önceden varsayar. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Estetik yaklaşımları müzik felsefesiyle destekler ve öğrenir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
4 | Günümüz Müzik Felsefesi yaklaşımlarını analiz eder. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzik Nedir? | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
2 | Müziğin Ötesinde "Müzik" Tanımı | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
3 | Müzikal Ontoloji | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
4 | Müzik Felsefesinde Temel Tartışmalar | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
5 | Müzik Felsefesinde Ontolojik Sorunlar | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
6 | Müzik ve Duygular | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
7 | Müzikteki Duygular | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
8 | Dinleyicideki Duygular | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
9 | Müziği Anlamak | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
10 | Müzik ve Değer | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
11 | Müzikte Estetik ve Temel Sorunları | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
12 | Müzikal Dilin Krizi ve Yirminci Yüzyıl Estetiği Estetizm | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
13 | Estetizm | Haftalık düzenlenen notlar ve temel okuma kaynaklarından okumalar. |
14 | Genel Değerlendirme | Dönemlik konuları üzerinde tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık dersin akışına göre düzenlenmiş notlar kullanılacaktır. |
Ders Kaynakları |
Peter Kivy, Introduction to a Philosophy of Music. Theodor W. Adorno, Philosophy of New Music. William Pole, The Philosophy of Music. Dr. Ritwik Sanyal, Philosophy of Music. Halbert Hains Britan, The Philosophy of Music. Theodor W. Adorno, Philosophy of Modern Music. Philip Alperson, An Introduction to the Philosophy of Music. Vural Yıldırım, Müzik Felsefesine Giriş. Aaron Ridley, Müzik Felsefesi.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | X | |||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 7 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 0,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 0 |