Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalgı I (Mey-Zurna) | CMZ 101 | 1 | 2 + 2 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. HASAN HÜSEYİN ŞAHİN |
Dersi Verenler | Arş.Gör. HASAN HÜSEYİN ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Türk Müziği unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek |
Dersin İçeriği | Çalgının tanımı, tutuş tekniği, basit egzersizlerin çalınması. Metot takibi, eserin icrası, seviyeye uygun egzersizlerin çalınması, banttan dikte çalışmaları, nota yazım şekilleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır | Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Metot ile ilgili deneyim kazanır. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
3 | Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
4 | Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
5 | Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
6 | Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
7 | Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
8 | Makam ve nota bilgisini geliştirir. | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mey Tarihçesi | İlgili konu üzerine yazılı kaynaklardan bilgilere ulaşılması |
2 | Çalgının Yapısal Özellikleri | Çalgının fiziksel yapısı, klavye üzerindeki bütün seslerin ve seslerin nasıl çıkarılması gerektiği gösteren resimlerin hazırlanması |
3 | Düz Ses Üfleme | la-si-do-re-mi seslerinin ikilik ve dörtlük süreler içerisinde doğru dudak pozisyonuyla uzun uzun üfletilmesi ve klavyedeki perdelere aşina olmaya başlatılması |
4 | Aralık Çalışması | Çeşitli aralıklarla ikilik ve dörtlük birimlerle yazılmış basit zamanlı etütlerin hazırlanması |
5 | Aralık Çalışması | Çeşitli aralıklarla, dörtlük ve sekizlik birimler eklenerek yazılmış değişik zamanlarda etütlerin hazırlanması |
6 | Parmak Egzersizleri | Tiz fa natürel sol ve pest fa diyez sesleri de eklenerek çeşitli ritmik yapılarda etütlerin hazırlanması |
7 | Parmak Egzersizleri | Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması |
8 | Parmak Egzersizleri | Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için basit zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması |
9 | Parmak Egzersizleri | Öğrencinin bugüne kadar gördüğü yani klavye üzerinde bulunan sesleri daha iyi algılaya bilmesi için değişik zamanlı ritmik yapılarda yoğun olarak 16‟lık birimler ile yazılmış etütlerin hazırlanması |
10 | Tınlatarak Üfleme | Çalgının karakteristik yapısında yoğun olarak görülen tınlatarak üfleme tekniği anlatılarak belirli yerlerinde tınlamaların gösterildiği ve tınlatmaya uygun motifleri bünyesinde barındıran etütlerin hazırlanması |
11 | Etüt Çalışmaları | Etüt çalışmalarının hazırlanması |
12 | Etüt Çalışmaları | Etüt çalışmalarının hazırlanması |
13 | Etüt Çalışmaları | Etüt çalışmalarının hazırlanması |
14 | Dönem Genel Tekrarı | Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi, sözlü ve uygulamalı sınav yapılması için ön hazırlık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Cebrail Kalın Mey Metodu Kitabı, Hasan Hüseyin Şahin Ders Notları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. | X | |||||
2 | Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. | X | |||||
3 | Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. | X | |||||
4 | Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
6 | Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. | X | |||||
7 | Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur | X | |||||
8 | Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur | X | |||||
9 | Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. | X | |||||
10 | Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
3. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Uygulama) | 3 | 1 | 3 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 101 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |