Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Ney) CNE 101 1 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CENGİZ ATLAN,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek

Dersin İçeriği

Türk Müziği Unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele almak. Enstrümanını tanıyabilmesini sağlamak. Makamların tanınmasını ve icrasını yerine getirebilme becerisini edinmek.Metot ile ilgili deneyim kazanmasına yardım etmek

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziğinin unsurlarını birbirleriyle ilişkileri bakımından ele alır. Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Teknik ve icra bakımdan uygulama yapar. Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Anlatım, Performans Görevi, Sözlü Sınav, Ödev, Portfolyo,
3 Türk müziğini bir bütün olarak kavrama becerisini kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 Bir enstrümanı yeterli seviyede çalma becerisini kazanır Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Performans Görevi, Sözlü Sınav, Ödev,
6 Metot ile ilgili deneyim kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Makamların tanınması ve icrasını yerine getirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
8 Dersin amacına uygun olarak, öğrenim yöntem ve teknikleriyle temel kavramları verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
9 Alternatif kaynaklar göstererek, konulara geniş bir bakış açısıyla değerlendirilmesini sağlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ney'in tanımı yapısı tarihçesi Doç.Dr. Süleyman Erguner ney metodu, Ahmet Kaya neymetodu., vb. neyin tarihi ile ilgili bilgi veren kitapların ve diğer kaynakların taranması
2 Tutuş tekniği Ney enstrumanının perde yerleri ve değişen uzunlukları göre rahat oturuş pozisyonlarının çalışılması
3 Ney'den ses çıkarma teknikleri Silindirik şeklinde 16-17 mm. çapındaki plastik, ahşap, gibi değişik metallerden oluşan ve değişik uzunluklardaki borular ile ses çıkarma egzersizleri yapılması
4 Nefes şiddetiyle değişen ses kademelerinin tanınması, 2.Kademe ses bölgesinin çalışılması Silindir şeklinde bir boş boru üzerinde 2. kademe çalışmaları
5 3.kademe sesler silindir şeklinde bir boru ile 3. kademe çalışmaları
6 Segah İlahi (şol cennetin ırmakları) Segah makam dizisi hakkında genel bilgi ve segah makamı ile ilgili müzik kayıtlarının dinletilmesi
7 1. kademe sesler Silindir şeklinde 30-35 cm uzunluğunda bir boru ile sıcak nefes çalışmaları
8 1.kademe sesler ile ilgili karışık etüt çalışmaları Dem seslerle ilgili ney kayıtlarının ev ödevi olarak dinlenmesi
9 Öğrenilen bilgilerin tekrarı Segah makamı ile ilgili örnek eserlerin dinlenmesi ev ödevi olarak segah makamında bestelenmiş ilahi ve saz eserlerinin araştırılması
10 Aynı sesi veren farklı pozisyonlarla ilgili etütler Ney'deki notaların yerleri ve frekans farklılıkları ile ilgili çalışmaların araştırılması, farklı bölgelerden aynı frekanstaki notaların tespit edilmesi
11 Pozisyonlarla ilgili parmak çalışmalar Ney'de kullanılan parmakların numaralandırılması ve Ney üzerindeki pozisyonları ve Ney'in deliklerinin kapatılma şekilleri
12 Geçilen egzersizlerdeki müzik işaretleri Türk Musikisinde kullanılan değiştirme işaretleri tablosunun evde çalışılması ve bu işaretlerin porte üzerindeki yerleri
13 Öğrenilen değiştirme işaretleri ile ilgili egzersizler Basit makamlarda kullanılan bütün değiştirme işaretlerini tanıma
14 Genel tekrar Bu dönemde öğrenilen bütün bilgilerin evde çalışalarak gelinmesi ve sözlü ve uygulamalı sınav yapılması
Kaynaklar
Ders Notu

Yrd.Doç.Dr.Süleyman Erguner Ney metodu, İstanbul 2007, Neyzen Ahmet Kaya Ney metodu, 1.Baskı, 1500 Adet İStanbul, 2017, Cengiz Atlan yayınlanmamış ders notu

Ders Kaynakları

ÖZALP, Nazmi, Türk Musikisi Beste Formları, TRT TSM Arşivi, Türk Musikisi ders notları ve Enstrümanla ilgili kayıtlar, bantlar, AKDOĞU, Onur, Türk Müziğinde Türler ve Biçimler, İzmir, 1996

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 1 NUMARALI UŞŞAK ETÜT 0,53 MB
0 NEYDE NOTALARIN YERLERİ UZUN SES ETÜT 0,43 MB
0 yemen-ellerinde-veysel-karani 0,03 MB
0 isfahan_p_tanburi_cemil_bey (1) Tamburi Cemil Beyin Isfahan peşrevi 1. hane ve teslimi 0,4 MB
0 isfahan_p_tanburi_cemil_bey (1) Tamburi Cemil beyin ısfahan peşrevi 2. hane ve teslimi 0,4 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur.
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Performans Görevi (Uygulama) 15
3. Performans Görevi (Uygulama) 15
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Performans Görevi (Laboratuvar) 0 10 0
Performans Görevi (Atölye) 0 10 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4