Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalgı I (Klasik Kemençe) CKC 101 1 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM
Dersi Verenler Öğr.Gör. ERHAN BAYRAM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Çalgının öğrenimindeki temel yöntemleri pekiştirerek, kişinin kendi beceri ve birikimleri ile icrada uzmanlığa sevk edecek motivasyonu kazandırma. Çalgının kültürel alanına hakim olma ve farklı çalgılar üzerinde başlıca bilgi dağarcığını geliştirerek, müziğin bir bütün anlaşılmasına katkı sunma. 

Dersin İçeriği

Tekrar etme pratiğinin kesin uygulamaları ve vücudun sağlıklı duruşunun korunması çerçevesinde; yay tekniğinin pekiştirilmesi, çalgının tutuşu ve icrasında sol elin tasarruflu fakat etkin kullanılması, teorik makam bilgisinin çalgıda tatbiki, çalgının yapısı, çalgı yapımı ve onarımı üzerinden sürdürülebilirlik, bireysel ya da toplu icra konumunda çalgının kapasitesini verimli kullanabilme, 3 telin farklı pozisyonlarda esnek kullanım bilgi ve becerisi, farklı akortlarda icra becerisi edinme, aralık anlayışını temelde tutatarak makam kullanımını pekiştirme, eşlik ya da bireysel icra konumlarında bireysellik ve bütünlük bilincine sahip olma, geçmişten günümüze kemençe icracıları hakkında bilgi sahibi olma, çalgının kültürel alanı içerisindeki konumunu bilerek dünya çalgıları arasında organolojik kavrayış oluşturma, coğrafyanın müziği dışında farklı müziklere aşinalık kazanma. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir çalgının yapısını öğrenir, kemençenin kültürü, tarihi ve tutuşu hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası, Sözlü Sınav,
2 Kemençenin tellerinin yapısını öğrenir, yay hakimiyetinin önemini kavrar. Vücudun sağlıklı duruşunun ve icra esnasındaki vücut konumunun sağlık açısından önemini kavrar. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, Performans Görevi,
3 Kemençenin tellerinin yapısını öğrenir, yay hakimiyetinin önemini kavrar. Vücudun sağlıklı duruşunun ve icra esnasındaki vücut konumunun sağlık açısından önemini kavrar. Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım, Performans Görevi,
4 Yay çekme tekniğinin önemini kavrayarak nelere dikkat edilmesi konusunda emin olur. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kemençe hakkında tanıtıcı genel bilgiler, tutuş pozisyonu, dinlenilecek ve seyredilecek materyallerin tanıtımı, yay tekniği üzerine ve yay çekme süreci hakkında başlangıç bilgileri Çalgı edinme süreci
2 Tek telde (Rast) yay çekme, bilek hareketinin tutarlılığı Çalgı edinme süreci, verilen görsel materyallerin incelenmesi
3 Tek telde (Rast) yay çekme (tekrar), bilek hareketinin tutarlılığı Çalgı edinme süreci, verilen görsel materyallerin incelenmesi
4 Rast, yegah ve neva telinde yay çekme, bilek hareketinin tel değişikliklerindeki pozisyonunun devamlılığı Rast, yegah ve neva telinde yay çekme alıştırması, verilen görsel materyallerin incelenmesi
5 Çift telde (yegah - rast / rast - neva) yay çekme, tutuş pozisyonunun korunması ve bilek hareketinin tel değişikliklerindeki pozisyonunun devamlılığı Çift tel yay çekme alıştırması, verilen görsel materyallerin incelenmesi
6 Rast, yegah ve neva tellerinde bireysel yay çekme, çift tel yay çekme ve bunların tutuş pozisyonunu koruyarak tekrarı ve performans görevi Önceki haftaların tekrarlarına ve performans görevine hazırlık
7 Önceki haftalardaki yay çekme pratiğinin tekrarı, dügah perdesinin konumu ile 1. parmak alıştırması, rast - dügah ve boş teller yegah - neva kullanılarak alıştırmalar. tüm yayı kullanarak önceki haftaların yay çekme tekrarları ve kesik kesik yay çekme alıştırmaları
8 Ara Sınav önceki haftaların tekrarlarıyla hazırlanma, verilen görsel materyallerin incelenmesi ve ara sınav için hazırlık
9 Verilen alıştırmaların icrası Tekrar
10 Verilen alıştırmaların ve etütlerin icrası Tekrar
11 Ana perdelerin ezberlenmesi ve verilen alıştırmaların ve etütlerin icrası Ana perdelerin ezberlenmesi ve tekrar
12 Performans görevi, verilen alıştırmaların ve etütlerin icrası Tekrar
13 Performans görevi, verilen alıştırmaların ve etütlerin icrası Performans görevine hazırlık
14 Verilen alıştırmaların, etütlerin icrası ve final sınavı hazırlığı Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Dersin temel kaynağı hocanın haricinde;

Basılı Yayın: 

Tanburi Cemil'in Hayatı, Mesud Cemil, Kubbealtı Neşriyat

Üç Telli Klasik Kemençe Eğitimine İlişkin Bir Yöntem, Sanatta Yeterlik Tezi, Aslıhan Eruzun Özel

Asri Kemençe, Dr. Zühdü RIza Tinel, çev. Ayhan Sarı

İşitsel yayın: 

Kalan Müzik, Kemençe, Türk Müziği Ustaları serisi

İhsan Özgen, Peşrev Saz Semaileri

Necdet Yaşar, Arşiv Serisi, Kalan Müzik

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk kültür ve sanatı alanında yetişmiş olur. X
2 Türk müziğinin tercih ettiği çalgı alanında sanatçı olarak yetişir. X
3 Türk müziği nazariyatı ve repertuvarı hakkında yetişmiş olur. X
4 Batı müziği, piyano ve armoni alanında bilgi sahibi olur. X
5 Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder X
6 Türk müziği alanında akademik bakış açısına sahip olur. X
7 Toplumun sosyal hayatına sanatıyla katkıda bulunur X
8 Evrensel olarak akademik ahlak ve ilkelere sahip olur X
9 Türk müziği kültür ve sanatına katkıda bulunur. X
10 Dünya müziğini tanır, bu alanda müzik kültürü kazanır X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
2. Performans Görevi (Uygulama) 20
3. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Uygulama) 3 1 3
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 101
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,04
Dersin AKTS Kredisi 4