Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyokütle Enerjisi | YES 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yenilenebilir enerji kaynaklarının en büyük kısıtı depolanamamalarıdır. Biyokütle kaynakları ise sınırsız yenilenebilir enerji kaynağı olan güneşi emre amade depolanabilir forma dönüştüren en önemli kaynaklardır. Biomas konvansiyonel olarak yüzyıllardır kullanılmakla birlikte geliştirilen teknolojiler biyomas kaynaklı enerjileri çeşitlendirmiş kullanım alanlarını geliştirmiştir. Türkiye biyokütle enerjisi bakımından zengin, bilimsel çalışmalar ve geliştirilen teknolojilerle enerji darboğazına alternatif olma potansiyeline sahiptir. Bu ders kapsamında, güneş enerjisini önce biyokütleye dönüştürme ardından alternatif enerji kaynaklarına işleme aşamalarının, bilimsel temel ile tasarım ve üretimleri değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Biyokütlenin oluşumu, Dünyada ve Türkiye'de biyokütle enerji kaynakları, Enerji bitkileri ve enerji ormanı, Biyokütleden enerji elde etme yöntem ve teknikleri, Atıklardan biyogaz elde etme yöntemleri, Biyoyakıtlar, Biyokütlenin gelecekte enerji bütçesindeki yeri. Biyokütlede enerji içeriği ve yoğunluğu. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyokütle özellikleri ve enerji potansiyelleri, enerji çeşitliliği | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, | Sınav, |
2 | Biyokütle enerjiye işleme prosesleri | Anlatım, | Performans Görevi, |
3 | Katı, sıvı ve gaz enerji kaynaklarına işleme | Örnek Olay, | Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyokütle enerji kaynakları | |
2 | Dünyada ve ülkemizde biyokütle potansiyeli | |
3 | Biyo yakıtlar, enerji bitkileri ve enerji ormanı | |
4 | Biyokütle enerjisinin kullanım alanları | |
5 | Biyokütle enerjisinin kullanım alanları: yenilikçi teknolojiler | |
6 | Biyokütleden enerji elde etme: agrokimyasal yöntemler | |
7 | Biyokütleden enerji elde etme: anaerobik fermentasyon | |
8 | Biyokütleden enerji elde etme: direkt yakma - gazlaştırma | |
9 | Biyokütleden enerji elde etme: alkol fermantasyonu | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Biyokütleden enerji elde etme: piroliz - sıvılaştırma | |
12 | Biyolojik hidrojen üretimi | |
13 | Yenilenebilir enerji kaynağı olarak fotosentetik bitkiler | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Sisteme yüklü ders notları ile güncel makaleler M. Drapcho, N.P.Nhuan, T.H. Walker, “Biofuels Engineering Process Technology”, McGraw-Hill Company, (2008). |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | ||||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | ||||||
3 | Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | ||||||
10 | Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 24 | 24 |
Final | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |