Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sıvı ve Elektrolitler | TBK 611 | 0 | 2 + 1 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi yoktur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Önerilen seçmeli ders yoktur. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ERDEM ÇOKLUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Sıvı elektrolit dengesi, asit-baz dengesi, bu dengenin sağlanmasında etkili faktörler,bozuklukları öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Sıvı ve Elektrolitler: Su dengesi, iyonik denge, sodyum, potasyum, klor, fosfat, kalsiyum, magnezyum. Asitbaz dengesi, bikarbonat iyonlarının rejenerasyonu, metabolik asitlerin atılımı, amonyak reaksiyonları, monohidrojen fosfatla reaksiyon, nonprotein nitrojenli metabolit eliminasyonu, glomerüler ve tubuler fonksiyonlar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sıvı elektolit dengesini ve bu dengeyi etkileyen faktörleri öğrenir | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Böbrek Fonksiyon testlerini kavrar ve klinik önemini bilir | Bireysel Çalışma, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
3 | Asit-Baz Dengesini ve bozukluklarını öğrenir | Bireysel Çalışma, Tartışma, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Su ve Suyun Yapısı | |
2 | Ph Kavramı ve ozmolalite | |
3 | Asit-Baz Dengesi | |
4 | İyonik Denge | |
5 | Vücut Su Dengesi Bozuklukları (Hücre içi ve hücre dışı sıvılar) | |
6 | Vücut Su Dengesi Bozuklukları (Dehidratasyon,ödem) | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Metabolik Asitlerin Atılımı | |
9 | Amonyak Reaksiyonları | |
10 | Monohidrojen Fosfatla Reaksiyon | |
11 | Nonprotein Nitrojenli Metabolit Eliminasyonu | |
12 | Bikarbonat İyonlarının Rejenerasyonu | |
13 | Anyon Açığı | |
14 | RejenerasyonuBöbrek Fonksiyon Testleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğrencilere ders notları verilecektir |
Ders Kaynakları | 1-Tietz Klinik Kimyada Temel İlkeler .Carl A. Burtis.Palme Yayınevi.2005 2-İnsan Biyokimyası. Taner Onat. Palme Yayınevi.2006 3-Lehninger Biyokimyanın İlkeleri. David Nelson , Michael M. Cox. Palme Yayınevi.2016 4-Lippincott Biyokimya. Denise Ferrier Richard Harvey. Nobel Tıp Kitabevi.2016 5-Klinik Biyokimya. Michael L. Bishop.Akademisyen Tıp Kitapevi.2016 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Biyokimya alanında ayrıntılı biyomolekül ve metabolizma bilgilerine sahiptir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir | X | |||||
2 | Biyokimya alanına özgü rutin analitik ölçüm yöntemleri bu yöntemlerin farklarını, kullanım alanları vb. laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır | X | |||||
3 | Biyokimya alanı ile ilgili güncel konularda seminer sunabilir, çalışma planlayabilir. | X | |||||
4 | Biyokimya alanındaki bir makaleyi okur, anlar, yorumlar, eleştirebilir. | X | |||||
5 | Biyokimya alanında teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak ilgili çalışmaları planlar, deneysel yaklaşımları uygular, çalışma sonucunda verilerini istatiksel olarak analiz edebilir, sonuçlarını raporlayabilir, çalışmayı yayın aşamasına getirebilir. | X | |||||
6 | Biyokimya alanına özgü spesifik ölçüm yöntemleri bu yöntemlerin farklarını, kullanım alanlarını bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 4 | 112 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |