Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dil Eğitiminde Metin Kullanımı TTO 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MEHMET ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Türk edebiyatındaki hangi metinlerin yabancılara Türkçe öğretiminde kullanılmasının uygun olacağını metindilbilimsel ölçütlerle ortaya koyma becerisini kazandırmak ve bu bağlamda metinlerin dilsel, ve biçemsel yapılarından yola çıkarak metinlerin anlam çözümlemelerini yapabilme becersini öğrencilere kazandırmak, öğrencilerin edebi metinleri metindilbilimsel ölçütlerle sadeleştirebilmelerini sağlamak.

Dersin İçeriği

Metin bilgisi ile ilgili temel kavramlar, metinlerin özellikleri, metinsellik ölçütleri; dil eğitiminde metin kullanımı; öğretimsel metinlerin özellikleri, metinlerin seviyelendirilmesi, metin seviyelendirmede öğrencilerin gelişimsel özellikleri ve dil yeterlilikleri, farklı yaş grupları için metin seçme ve seçilen metinler üzerinde yapılacak kısaltma, sadeleştirme, yeniden yazma uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metindilbilimsel ölçütlerle bir metni inceleyebilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
2 Yabancılara Türkçe öğretimine uygun metinleri seçebilme Anlatım, Tartışma, Sınav,
3 Edebî metinlerin özelliklerini belirleyip eğitim amacıyla kullanabilme Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yabancılara Türkçe Öğretiminde Dilbilimin Yeri Ve Önemi
2 Metin Kavramı ve Türleri
3 Edebî Metin, İşlevi ve Özellikleri
4 Edebi Metin Türlerinin Dilbilimsel Özellikleri
5 Şiir Metinlerinin İkinci Dil Öğretiminde Avantaj ve Dezavantajları
6 Anlatı Türündeki Metinlerin İkinci Dil Öğretiminde Avantaj ve Dezavantajları
7 Metnin Büyük Ölçekli Yapısı
8 Metnin Küçük Ölçekli Yapısı Bağdaşıklık Ve Bağlaşıklık
9 Metindilbilmsel Çerçevede Metin Çözümleme Çalışmaları
10 Metindilbilmsel Çerçevede Metin Çözümleme Çalışmaları
11 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
12 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
13 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
14 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Daşcıoğlu, Y. (2017). "Possibilities and Risks of Using Literary Texts in Second Language Teaching," Turkish Online Journal of Educational Technology, http://www.tojet.net/special/2017_11_1.pdf

2. Dilidüzgün, Ş. (2008).Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bağlamda Uygulamalı Bir Yaklaşım. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

3. Göktürk, A. (1980). Okuma Uğraşı. 2. Bası, İstanbul: Çağdaş yayınları

4. Georgakopoulu, A., Goutsos, D. (2003). Discourse Analysis: An introduction, Edinburgh: Edinburgh Uni.Press

5. Kocaman, Ahmet, vd., (1996 ).Söylem Üzerine, Ankara: Hitit Yayınevi.

6. Meral Oraliş-Şeyda Ozil (1992), Metindilbilimsel Yaklaşımla Yazınsal Bir Metni Çözümleme Denemesi?, Dilbilim Araştırmaları, Ankara, ss. 38-40

7. Zeynel Kıran, (2001), Dilbilime Giriş

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Ara Sınav 1 21 21
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6