Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Eğitim Sosyolojisi EBB 102 2 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Sosyoloji

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK,
Dersin Yardımcıları

yok

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Eğitim sosyolojisinin temelleri hakkında bilgileri öğrenebilme.

Dersin İçeriği
Sosyolojinin temel kavramları; Toplum, sosyal yapı sosyal olgu, sosyal olay vd.; sosyolojinin öncüleri, İbni Haldun, Auguste Comte, Karl Marx, E. Durkheim, M. Weber vd. ve eğitim görüşleri temel sosyolojik teoriler, işlevselcilik yapısalcılar sembolik etkileşimcilik çatışma kuramı, eleştirel teori, fenomenoloji ve etnometodoloji,  sosyolojik açıdan eğitim, toplumsal süreçler sosyalleşme, sosyal tabakalaşma, sosyal hareketlilik sosyal değişme ve eğitim; toplumsal kurumlar, aile, din, ekonomi, siyaseti ve eğitim; Türkiye'de sosyolojinin ve eğitim sosyolojisinin gelişimi, Ziya Gökalp, İsmail Hakki Baltacıoğlu, Mümtaz Turhan vd. kültür ve eğitim, sosyal kültürel ahlaki bir sistem ve topluluk olarak okul
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim sosyolojisinin nasıl bir bilim olduğunu, neyi incelediğini, yaklaşımını, bilimsel gelişme içindeki yerini, çalışma yöntem ve tekniklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Sosyal yapı ve sosyal değişme kavramlarının içeriği ve kapsamını, özelliklerini öğrenir. Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
3 Sosyoloji kuramlarını kavrar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
4 İnsanın toplum içindeki yerini, toplumların ve kültürlerin çeşitliliğinin nedenlerini anlar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
5 Sosyal problemleri, sapmaları ve diğer toplumsal olguların nasıl evrildiğini anlar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel bilgilendirme ve değerlendirmeler
2 Eğitim sosyolojisinin tanımı, özellikleri ve gelişimi
3 Eğitim sosyolojisinde kuramsal Yaklaşımlar
4 Eğitimde amaçlar ve toplumsal sistem
5 Eğitim ve toplumsal kurumlar. (I.Kısa Sınav)
6 Eğitim ve toplumsal değişme
7 Eğitim ve toplumsal hareketlilik
8 Ara Sınav
9 Demokrasi ve fırsat eşitliği
10 Toplumsal bir sistem olarak okul (II.Kısa Sınav)
11 Politik uygulama alanında okul ve devlet
12 Eğitim ve okulun kültürel temelleri
13 Küreselleşme Sürecinde eğitim ve kültür
14 Bilgi toplumunda eğitim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Boyacı, A. (Ed.). (2012). Eğitim Sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır.
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar.
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir.
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar.
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır.
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 75
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3
Dersin AKTS Kredisi 3