Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyokimya | DHF 112 | 1 | 2 + 1 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ERDEM ÇOKLUK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FATMA BEHİCE CİNEMRE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Biyokimya canlı hücrelerde ve organizmalarda var olan değişik molekülleri ve bu moleküllerle ilgili biyokimyasal olayları inceleyen bir bilim dalıdır. Yaşamın olduğu her yerde, biyokimyasal tepkimeler de yer alır. Biyokimya biliminin temel amacı; yaşamla beraber var olan bu kimyasal olayları sistem, organ, hücre ve moleküler düzeyde incelemek ve aydınlatmaktır. Bu derste de, öğrencilerin organizmadaki temel biyokimyasal yapı ve mekanizmalar hakkında bilgi edinmeleri, protein, karbonhidrat ve lipid metabolizmalarının temel özelliklerini kavramaları ve canlı metabolizmasını moleküler düzeyde anlayacak şekilde temel biyokimya bilgisi edinmeleri amaçlanmakatdır. |
Dersin İçeriği | Proteinlerin ve Enzimlerin yapı ve fonksiyonları,Biyoenerjetikler-Karbonhidratların ve lipidlerin metabolizmaları,Protein ve aminoasid metabolizması, Makromoleküllerin yapı ve fonksiyonları, ekstraselüler ve intraselüler ilişkinin biyokimyası Hormonlar, Vitamin ve Mineraller Su |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | hücrenin biyokimyasal yapısını metabolik olaylar, öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
2 | Amino asidler, proteinlerin yapı ve metabolizmasını anlar | Anlatım, | Sınav, |
3 | Enzim sınıflaması ve isimlendirmesini yapabilir | Anlatım, | Sınav, |
4 | Karbohidratların yapı ve metabolizmasını öğrenir | Anlatım, | Sınav, |
5 | Vucuttaki lipidlerin yapı metabolizmasını kavrar | Anlatım, | Sınav, |
6 | Bilginin taşınma yollarını ve mekanizmasını kavrar | Anlatım, | Sınav, |
7 | Enzim aktivitelerinin ölçüm yöntemlerini kavrar ve enzim aktivitelerini ölçebilir. | Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
8 | Deneysel olarak karbohidrat çeşitlerini ayırt edebilir. | Deney / Laboratuvar, | Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyokimyaya giriş, metabolik olaylar, hücrenin biyokimyasal yapısı | |
2 | Su iyonlaşması-asit/baz ve tampon sistemleri | |
3 | Biolojik membranların yapı ve fonksiyonları | |
4 | Amino asidler, proteinlerin yapısı | |
5 | Enzimler | |
6 | Bioenerjetik / Biolojik oksidasyon | |
7 | Elektron transport zinciri ve Oksidatif fosforilasyon | |
8 | Karbonhidratlara giriş | |
9 | Glikoliz ve piruvatın oksidasyonu ve Trikarboksilik asit döngüsü | |
10 | Glukoneogenez ve pentoz fosfat yolu ve glikojen metabolizması | |
11 | Lipidlere giriş | |
12 | Ara Sınav | |
13 | Yağ asitleri sentezi ve oksidasyonu | |
14 | Lipid metabolizması I | |
15 | Lipid metabolizması II | |
16 | Protein Metabolizması I | |
17 | Protein Metabolizması II | |
18 | Nükleik asit yapı ve fonksiyonları I | |
19 | Nükleik asit yapı ve fonksiyonları II | |
20 | Protein sentezi ve genetik kod | |
21 | Hormonlar ve etki ve sinyal iletimi I | |
22 | Hormonlar ve etki ve sinyal iletimi I | |
23 | Vitaminler ve koenzimler | |
24 | II.Ara sınav | |
25 | Klinik laboratuvara giriş I | |
26 | Klinik laboratuvara giriş II | |
27 | Tümör belirteçleri | |
28 | Klinik biyokimya labotratuvar testlerinin yorumlanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1-Lippincott's Illustrated Reviews ;Biochemistry.Champe PC,Harvey RA,Ferrier DR.Nobel Tıp Kitabevleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleğin gerektiği, tüm temel tıp bilimleri alanında bilgi ve donanıma sahiptir, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri edinmiştir ve bunları tüm meslek hayatı boyunca uygular. Diş hekimliği tarihi, tıp ahlakı ve adli diş hekimliği konusunda gereken ölçüde bilgi ve hassasiyete sahiptir. | X | |||||
2 | Diş hekimi olarak, ağız, çene, diş ve tüm oral dokuların, hücre, doku, organ ve sistem bazında yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | X | |||||
3 | Hastaların tıbbi durumlarının, semptomlarının, laboratuvar sonuçlarının ve ilaç etkileşimlerinin değerlendirmesini yapar. Çeşitli sistemik hastalıklar ve bunlarla ilişkili ağız ve diş hastalıklarının tedavi yollarını bilir ve bu tip durumlarda alınması gereken önlemleri uygular. | X | |||||
4 | Ağız, çene, diş ve tüm oral dokularda oluşabilen yapı ve fonksiyon değişikliklerini değerlendirir, tanı koyar ve teşhis ve tedavi planlaması yapar. | X | |||||
5 | Çocuk ve yetişkinlerde tüm koruyucu, önleyici işlemleri bilir, klinikte uygulayabilir ve hasta takibi yapabilir. | X | |||||
6 | Toplum ağız, diş sağlığı koruyucu ve destekleyici işlemleri bilir ve hazırlanmış program ve projelere katılabilir, uygulayabilir. | X | |||||
7 | Tüm ağız, çene, diş ve oral dokuları ilgilendiren hastalıkların, anomalilerin, bozuklukların tedavilerinde disiplin içi ve disiplinler arası tedavi planlamalarında yer alır, kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek tedaviler yapar, gerektiğinde alanında uzman sağlık çalışanlarından görüş ve yardım alır. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesi çerçevesinde, diş hekimliği bilgilerini takip eder, mesleki ve akademik alanlarda öğrendiği güncel bilgileri kullanır. | X | |||||
9 | Diş hekimliği alanında teknik ekipmanı, teşhis ve tedaviye özgü olan cihaz ve aletleri ve malzemeleri tanır ve etkili bir şekilde kullanır. | X | |||||
10 | Hasta, hasta yakınları, meslektaşları ile ve bulunduğu ortamda çalışan kişilerle her türlü iletişiminde etik kurallar çerçevesinde güven ve saygıya dayalı nitelikli iletişim kurar. Hasta mahremiyetine, enfeksiyon kontrolüne, radyasyon güvenliği ve tıbbi atık yönetmeliklerine uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 2 | 2 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 28 | 3 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 4 | 112 |
Toplam İş Yükü | 210 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |