Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İngilizce Öğretiminde Materyal Tasarımı ELT 006 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. KEREM CAN ALPAY
Dersi Verenler Arş.Gör. BURCU KOÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. BURCU KOÇ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Alana özgü öğretim teknolojilerini kullanma; yazılım türleri ve kullanım amaçları; alanın öğretiminde kullanılacak materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri; materyal ihtiyaçlarının belirlenmesi; iki ve üç boyutlu öğretim materyallerinin tasarlanması; çalışma yaprakları; saydamlar; VCD, DVD, MP3 ve MP4 dosyaları vb. öğretim materyallerinin geliştirilmesi; farklı öğretim materyallerine yönelik sınıf içi uygulamaların değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği

Bu ders, öğretmen adaylarının ders gereçleri tasarımı teori ve ilkelerini (örn.: gereç seçimi, uyarlanması, geliştirilmesi, ve değerlendirilmesi) tanımalarını ve ders kitabı kullanımına taraf ve karşıt olan temel görüşlerden haberdar olmalarını sağlar. Öğretmen adaylarının dikkati, yöntem, ideoloji ve ders kitabı yazarının arasındaki ilişkiye çekilir. Bu derste ders gereçlerinin seçimi ile ilgili şu noktalara değinilir: format, öğrencinin dil yeterliliği, öğrenilebilirlik, kullanım kolaylığı, kültürel içerik, iletişimsel etkileşimin uygunluğu ve dil kullanımı, öğrencilerin birbirleriyle ve öğretmenle etkileşimde bulunmasına yardımcı olan bütünce bazlı otantik, gerçek dünya bağlamında konuşlanmış gereçlerin kullanılması. Ayrıca dil öğretimi için gereç uyarlaması ve geliştirilmesi ile ilgili de şu konulara değinilir: ders kitabı gereçlerinin belirli öğrenme ihtiyaçlarına ve öğretim ortamlarına uyarlanması, öğretmen adaylarının kendi öğretme gereçlerini ve yardımcı gereçleri uygun yönteme, öğrenci seviyesine ve ihtiyaçlarına ve mevcut okul ortamına göre tasarlamaları. Öğretmen adayları, gereç değerlendirmesi ve ders kitabının sınıf ortamında kullanımı ile ilgili tartışmalara katılır, dil gereçleri ve ders kitabı değerlendirme kriterleri ve gereç tasarımının güncel İDE yöntemlerine hangi yollarla bağlantılanacağı üzerine tartışırlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenciler çeşitli öğretim materyallerinin (çalışma yaprakları, saydamlar, slaytlar, resimler, duvar posterleri, video, bilgisayar temelli ders materyali, vb) özelliklerini ve bu materyalleri geliştirme tekniklerini öğrenirler. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev,
2 Öğrenciler çeşitli öğretim materyallerini (çalışma yaprakları, saydamlar, slaytlar, resimler, duvar posterleri, video, bilgisayar temelli ders materyali, vb) öğretim teknolojileri yoluyla nasıl geliştireceklerini öğrenirler. Grup Çalışması, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Öğrenciler gramer, kelime, okuma, dinleme, konuşma, yazma becerilerini geliştirecek materyaller üretmeyi öğrenirler Grup Çalışması, Soru-Cevap, Anlatım, Proje / Tasarım, Sınav,
4 Öğrenciler materyal kullanımında yaratıcılıklarını kullanırlar Grup Çalışması, Anlatım, Proje / Tasarım, Sınav,
5 Öğrenciler materyal geliştirmede dikkat edilmesi gereken pratik fikirleri ve yolları öğrenirler Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Öğrenciler çeşitli öğretim materyallerinin içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkısı, vb açılardan değerlendirme becerilerini geliştirirler Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Anlatım,
7 Öğrenciler arkadaşları tarafından hazırlanmış materyalleri değerlendirip onlara önerilerde bulunurlar Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev, Sınav,
8 Öğrenciler materyal geliştirme konusundaki deneyimlerini yansıtmayı öğrenirler Beyin Fırtınası, Anlatım,
9 Öğrenciler materyal arşivi geliştirme sürecini öğrenir ve uygularlar. Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin tanıtılması İzlence Hazırlanması
2 Materyal değerlendirme de sistematik yaklaşım Uygun Görsellerin Hazırlanması
3 Ders kitabını seçme ve değerlendirmedeki birinci safha Uygun Görsellerin Hazırlanması
4 Ders kitabını ayrıntılı değerlendirme İlgili Bölümün Örneklendirilmesi
5 Materyal uyarlaması İlgili Bölümün Örneklendirilmesi
6 Dersi destekleyici çalışma kâğıtlarının tasarımı İlgili Bölümün Örneklendirilmesi
7 Otantik materyallerin kullanımı Özelliklerin tablolaştırılması
8 Ara sınav İlgili konunun görselleştirilmesi
9 Materyal tasarımını sistematik hale getirme
10 Öğrencilerin materyal tasarımına entegrasyonu Özelliklerin örneklendirilmesi
11 Değerlendirmeyi etkileyen faktörler Özelliklerin örneklendirilmesi
12 Öğrenci materyal değerlendirme raporlarını değerlendirme Görsellerin hazırlanması
13 Öğrenci materyal değerlendirme raporlarını değerlendirme Örneklendirmelerin çoğaltılması
14 Genel tekrar Öğrenmelerin tespiti ve finale hazırlık
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

McGrath, I. (2002). Materials evaluation and design for language teaching. Edinburgh University Press

McDonough, J., & Shaw, C. (2012). Materials and Methods in ELT. John Wiley & Sons.

Tomlinson, B. (Ed.). (2011). Materials development in language teaching. Cambridge University Press.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yabancı dil(İngilizce) eğitim- öğretimi ve öğretmenlik mesleği ile ilgili sahip olduğu gerekli kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgisini açıklar ve eğitsel sorunlara çözüm(ler) üretmek için kullanır. X
2 Öğretimini yapacağı yabancı dilde (İngilizce) ve anadilde (Türkçe) üretilen yazılı ve sözlü metinleri eleştirel bir yaklaşımla çözümleyerek etkili iletişim kurabilecek düzeyde sahip olduğu dil becerilerini (okuma, konuşma, yazma, dinleme becerileri) kullanır. X
3 Yabancı dil öğretmeni olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı bilir ve mevzuata uygun davranır. X
4 Yabancı dil öğretmeni olarak alanındaki yenilikleri takip etmek, özgün etkinlikler geliştirmek ve karşılaşabileceği olası sorunlara çözüm üretmek için gerekli bilimsel yöntemleri ve teknolojileri kullanır. X
5 Yabancı dil öğretimi süreçlerini farklı öğrenen profillerinin özelliklerini ve yaşam deneyimlerini dikkate alarak planlar, uygun ortamlar organize eder ve işleyişini etkili bir şekilde yürütür. X
6 Yabancı dil öğretim programlarını uygun yaklaşımları seçerek kendi bağlamı içerisinde analiz eder ve değerlendirir. X
7 Yabancı dil öğretimine ve öğrencilerin gelişimine uygun ölçme ve değerlendirme araçları hazırlar ve uygular. X
8 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi sürecinde kültürlerarası iletişim becerilerini etkin bir şekilde kullanır ve öğrencilerine tutum ve davranışlarıyla rol model olur. X
9 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel ve yaratıcı düşünme becerilerini aktif olarak kullanır ve öğrencilerine bu becerileri kazandırır. X
10 Yabancı dil öğretmeni olarak paydaş kurum ve kuruluşlarla etkili iletişim ve işbirliği kurma yollarını bilir ve uygular. X
11 Yabancı dil (İngilizce) eğitim- öğretimi süreci sonunda günlük yaşamda yabancı dili etkili bir iletişim aracı olarak kullanacak bireyler yetiştirir. X
12 Öğreteceği dilin yapısını, kurallarını ve kullanılabileceği çeşitli bağlamları bilir ve hedef dili bunlara uygun olarak kullanır ve öğrendiği diğer dillerle karşılaştırabilir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 8 8
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4