Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi SBE 404 8 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İnsan hakları, demokrasiye ilişkin temel bilgileri kazanma

Dersin İçeriği

İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi;  demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları,  farklı demokrasi anlayışları,   demokratik kültür,  okulda ve ailede demokrasi, demokratik yurttaşlık; haklar ve özgürlükler,  çocuk hakları ,  kadın hakları,  insan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.);  insan hakları alanında yaşanan temel sorunlar,  insan hakları ve demokrasi eğitimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsan hakları ve demokrasi kavramları ve tarihsel gelişimlerini açıklar.
2 İnsan hakları ve demokrasinin güncel ve toplumsal alanlarına ilişkin değerlendirme yapar.
3 İnsan hakları ve demokrasi eğitiminin önemini açıklar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İnsan hakları ve demokrasinin tanımı ve tarihi gelişimi;
2 Demokrasi, özgürlük ve eşitlik kavramları,
3 Farklı demokrasi anlayışları,
4 Demokratik kültür,
5 Okulda ve ailede demokrasi,
6 Demokratik yurttaşlık;
7 Haklar ve özgürlükler,
8 ARA SINAV
9 Çocuk hakları
10 Kadın hakları,
11 İnsan haklarıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzenlemeler (İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi, Çocuk Hakları Sözleşmesi vb.);
12 İnsan hakları alanında yaşanan temel sorunlar
13 İnsan hakları ve demokrasi eğitimi.
14 İnsan hakları ve demokrasi eğitimi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]Töre-Temiz,E. (2005). Vatandaşlık Bilgisi. İstanbul: Lisans yayıncılık.
[2]Doğan, İ.(2007). Modern Toplumda Vatandaşlık, Demokrasi ve İnsan Hakları, "İnsan Haklarının Kültürel Temelleri", Ankara: Pegem A Yayıncılık.
[3]Kıncal,R.(2004).Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
[4]Altunya, N.(2003). Eğitim Fakülteleri İçin Vatandaşlık Bilgisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım
[5]Doğan, V.(2006). Türk Vatandaşlık Hukuku. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
[6]Anar, E. (1996 ) İnsan Hakları Tarihi. İstanbul.
[7]Toktamış. A.(1991).Demokrasi. İstanbul: Filiz Kitapevi.
[8]Tanilli, S.(2007). Devlet ve Demokrasi.İstanbul: Alkım Yayınevi

[9] Karaman-Kepenekçi, Y(2014)Eğitimciler için İnsan Hakları ve Vatandaşlık. Ankara: Siyasal Kitabevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. X
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 2 32 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 16 16
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3