Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Bilgiler Öğretim Programları SBE 202 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YUSUF KESKİN
Dersi Verenler Doç.Dr. YUSUF KESKİN,
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül KIRTEL

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Program geliştirme alanı özelinde Türkiye'de geçmişten günümüze uygulanan sosyal bilgiler öğretim programlarını tanımak.

Dersin İçeriği

1. Hafta: Temel Kavramlar (Eğitim, Eğitim Tasnifleri, Program Geliştirme kavramı ve öğeleri, farklı program tasnifleri)

2. Hafta: Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri

3. Hafta: Eğitim Felsefeleri

4. Hafta: Program Tasarımları

5. Hafta: Program Geliştirme Süreci (komisyonlar ve ihtiyaç Analizi)

6. Hafta: Program Öğeleri (Hedef ve İçerik)

7. Hafta: Program Öğeleri (Eğitim durumları ve sınama durumları)

8. Hafta: VİZE

9. Hafta: Türkiye'de Sosyal Bilgiler Öğretim Programları Tarihi (Dönemsel yaklaşım ve II. Meşrutiyet Dönemi)

10. Hafta: Kurtuluş Savaşı Yılları (1919-1922) ve Atatürk Dönemi (1923-1938)

11. Hafta: Milli Şef (1938-1950) ve Demokrat Parti (1950-1960) Dönemleri

12. Hafta: Kaotik Dönem (1960-1980) ve Askeri Müdahale Dönemi (1980-1990)

13. Hafta: Değişim (1990-2000) ve Küreselleşme (2000'li yıllar) Dönemleri

14. Güncel Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının (2005 ve 2018) İncelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Program geliştirmeye ait temel kavramları tanır. Tartışma, Sınav,
2 Eğitim felsefelerini tanır. Soru-Cevap, Sınav,
3 Program tasarımlarının özelliklerini bilir. Anlatım, Sınav,
4 Program geliştirme sürecini ve işlem basamaklarını bilir. Anlatım, Sınav,
5 Bir öğretim programının öğelerini özellikleri ile birlikte söyler. Anlatım, Sınav,
6 Türkiye'de geçmişten günümüze yayınlanmış sosyal bilgiler öğretim programlarını tanır. Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel Kavramlar: Eğitim, Eğitim tasnifleri, Program geliştirme kavramı, Program öğeleri ve program tasnifleri
2 Program Geliştirmenin Kuramsal Temelleri: Tarihi, psikolojik, sosyal/toplumsal, ekonomik, konu alanı, bireysel ve felsefi temeller
3 Eğitim Felsefeleri: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik ve yeniden kurmacılık
4 Program Tasarımları: Konu, öğrenci ve sorun merkezli tasarımlar
5 Program Geliştirme Süreci: Komisyonlar ve ihtiyaç analizi
6 Program Öğeleri: Hedef ve içerik
7 Program Öğeleri: Eğitim ve Sınama durumları
8 VİZE
9 Türkiye'de Sosyal Bilgiler Öğretim Programları Tarihi: Dönemsel yaklaşım ve II. Meşrutiyet Dönemi (1908-1918)
10 Kurtuluş Savaşı Yılları (1919-1922) ve Atatürk Dönemi (1923-1938)
11 Milli Şef (1938-1950) ve Demokrat Parti (1950-1960) Dönemleri
12 Kaotik Dönem (1960-1980) ve Askeri Müdahale Dönemi (1980-1990)
13 Değişim (1990-2000) ve Küreselleşme (2000'li yıllar) Dönemleri
14 Güncel Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarının (2005 ve 2018) İncelenmesi
Kaynaklar
Ders Notu

Powerpoint sunumları

Ders Kaynakları

1. Türkiyede Sosyal Bilgiler Öğretim Programları (Pegem Akademi Yayıncılık)

2. Sosyal Bilgiler Öğretimi II (Pegem Akadem Yayıncılık)

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 PROGRAM_2017_FULL-3-39 1,84 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır.
1 Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. X
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
2 Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
3 Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
4 Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
5 Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar.
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
6 Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
7 Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar.
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
8 Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
10 Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
11 Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
12 Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
13 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
14 Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
15 Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)