Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocuklukta Yaratıcılık ve Yaratıcı Çocuk Etkinlikleri ECE 010 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ
Dersi Verenler Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı erken çocukluk döneminde yaratıcılık eğitimi ve yaratıcı etkinlikler konusunda bilgi ve deneyim kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Yaratıcılığın tanımları, unsurları, yaratıcılık-beyin-zeka , yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler, yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenler,yaratıcılığı desteklemede eğitimcinin rolü ve görevi, ebeveyn ve yetişkinlerin rol ve görevleri, erken çocuk dönemine yaratıcılığı destekleyen eğitim program ve ortamları oluşturma, sanatın tanımı,kapsamı, önemi, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, sanat çalışmalarında eğitmenin rolü, sanat çalışmalarını değerlendirmede çocuğa yaklaşım, sanat etkinlikleri için ortam düzenleme, sanat çalışmalarının eğitim programındaki yeri, görsel sanat etkinlikleri (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler), çocuğun sanatsal gelişim evreleri, çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, çocuk ve estetik, okul öncesi dönemde sanat eleştirisi, sanatsal değerlendirme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaratıcılığın tanımları, unsurları yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka, yaratıcılık süreçlerinde rol oynayan öğeler, kuramlar, yaratıcılık alanları ve ilkeler,yaratma cesareti ve yaratıcılığı destekleyen etkenleri tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Sınav, Performans Görevi,
2 Yaratıcılığı ve sanat gelişimini desteklemede eğitimcinin, ebeveyn ve yetişkinlerin rolü ve görevini açıklar. Gösteri, Örnek Olay, Sınav, Performans Görevi,
3 Erken çocuk dönemine yaratıcılığı ve sanat gelişimini destekleyen eğitim program ve ortamları uyarlar. Rol Oynama, Grup Çalışması, Problem Çözme, Performans Görevi,
4 Sanatın tanımı, kapsamı, önemi, sanat ve gelişim alanları arasındaki ilişki, erken çocukluk döneminde sanat gelişimi ve çocuğun sanatsal gelişim evrelerini analiz eder. Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav,
5 Erken çocukluk döneminde sanat çalışmalarının eğitim programındaki yerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Performans Görevi,
6 Çocuk resim ve çizim eylemlerinde tasarım elemanları, görsel sanat etkinliklerini (çizim, boyama, baskı, heykel, müzik, dans, müze ve dramatik etkinlikler) organize eder. Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
7 Çocukların görsel sanat etkinliklerini sanatsal yönden değerlendirir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yaratıcılığın tanımları, unsurları Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Yaratıcı bireyin özellikleri, yaratıcılık-beyin-zeka. Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Yaratıcılık Kuramları Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Yaratıcılığın Gelişimi Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Eğitimde Yaratıcılık Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Reggio Emilia Yaklaşımı Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Erken Çocuklukta Yaratıcılığın Gelişiminde Ailenin Rolü Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Yıl içi sınav
9 Yaratıcılık Süreci Ve Okul Öncesi Döneme Yönelik Yaratıcı Sorun Çözme Teknikleri Okul Öncesine Yönelik Yaratıcı Performansı Geliştirebilecek Etkinlikler Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Çocuk Resimleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Çocuk Resimleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Erken Çocuklukta Yaratıcılığı Destekleyecek Etkinlik Örnekleri Ders Notları- İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Orhon, G. (2015). Yaratıcılık: Nörofizyolojik, Felsefi ve Eğitsel Temeller. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık

Üstündağ, T. (2015). Yaratıcılığa Yolculuk. Ankara:  Pegem Akademi Yayıncılık.

Aral, N. ve Duman, G. (2015). Çocuklarda Sanat Ve Yaratıcılığın Gelişimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Halmatov, S. (2018). Çocuk Resimleri Analizi ve Psikolojik Resim Testleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. 

Yavuzer, H. (2003). Resimleriyle Çocuk.  İstanbul: Remzi Kitabevi. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir.
2 Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir.
3 Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. X
4 Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. X
5 Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular.
6 Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır.
7 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. X
9 Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. X
10 Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır.
11 Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder.
13 Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. X
14 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 15
1. Ara Sınav 50
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 7 7
Final 1 10 10
Ödev 1 7 7
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4