Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aile Eğitimi ve Katılımı ECE 001 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EMRAH BİLGİÇ, Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Erken çocukluk eğitiminde; resmi-özel okul öncesi eğitim kurumlarında okul-aile işbirliğini, önemi, gerekli kılan etmenler, yararları, yasal dayanakları ve ilgili mevzuat, aile katılım çalışmaları, aile eğitimi ve destek programları, toplumsal bilinç oluşturmada etkili okul-aile-çevre ilişkileri, okul-aile katılımını kolaylaştırıcı yaklaşım ve tutumlar, okul-aile işbirliği ve aile katılım türleri-etkinlikleri, özel durumlarda uygulanacak bireysel program ve kriz yönetimiyle ilgili kuramsal bilgi ve uygulama becerisi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Aile eğitimi ile ilgili temel kavramlar; aile eğitiminin önemi, hedefleri, ilkeleri; aile eğitimi modelleri; aile kuramları (Aile Sistem Kuramları, Sosyal İlişki Kuramı, Biyoekolojik Kuram, Yapısal İşlevsel Kuram); Türkiye'de ve diğer ülkelerde aile eğitimi uygulamaları; aile eğitim çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme; aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler; aile katılım çalışmaları (aile iletişim etkinlikleri, ailenin eğitim etkinliklerine katılımı, bireysel görüşmeler, ev ziyaretleri); 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi (EBADER) ve Okul Öncesi eğitim programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi'nin (OBADER) incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile eğitimi modelleri ve aile kuramları Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
2 Aile katılım çalışmaları Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav,
3 Aile eğitim çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav, Performans Görevi,
4 OBADER VE EBADER Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Aile eğitimi ile ilgili temel kavramlar Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Aile eğitiminin önemi, hedefleri, ilkeleri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Aile eğitimi modelleri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Aile kuramları (Aile Sistem Kuramları, Sosyal İlişki Kuramı, Biyoekolojik Kuram, Yapısal İşlevsel Kuram Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Türkiye'de ve diğer ülkelerde aile eğitimi uygulamaları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Aile eğitim çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Aile eğitim çalışmalarını planlama, uygulama ve değerlendirme Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Aile eğitiminde kullanılan yöntem ve teknikler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
9 Ara sınav Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Aile katılım çalışmaları (aile iletişim etkinlikleri, ailenin eğitim etkinliklerine katılımı, bireysel görüşmeler, ev ziyaretleri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Aile katılım çalışmaları (aile iletişim etkinlikleri, ailenin eğitim etkinliklerine katılımı, bireysel görüşmeler, ev ziyaretleri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
12 0-36 ay Çocukları İçin Eğitim Programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberinin incelenmesi (EBADER) Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Okul Öncesi eğitim programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi'nin (OBADER) incelenmesi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Okul Öncesi eğitim programı ile Bütünleştirilmiş Aile Destek Eğitim Rehberi'nin (OBADER) incelenmesi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu

Yazılı ve elektronik ortamda yayınladığım indirilebilir ders notları.

Ders Kaynakları

1.  Temel F. (2019). Aile Eğitimi ve Erken Çocukluk Eğitiminde Aile Katılım Çalışmaları. Anı Yayınları

2. Bolat E. Yılmaz. (2017) Okul Öncesinde Aile Eğitimi ve Katılımı. Eğiten Kitap 

3. Başaran,İ.E. (2010). Ana Babanın Eğitimi El Kitabı. Remzi Kitabevi.

4.Güler,T. (2010). Anne Baba Eğitimi. Pegem Akademi Yayıncılık

5. Aksoy A.B. (2018). Aile Eğitimi ve Katılımı. Hedef CS yayıncılık ve Mühendislik

6. Arnas Y. A. (2016) AİLE EĞİTİMİ VE OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI. Vize Basın Yayım

7.Şahin, F. (2010). Anne Baba Eğitimi ve Okul Öncesi Aile Katılımı. Morpa Kültür Yayınları.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. X
2 Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. X
3 Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. X
4 Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. X
5 Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. X
6 Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. X
7 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. X
9 Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. X
10 Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. X
11 Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. X
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. X
13 Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. X
14 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 2 10 20
Ara Sınav 2 8 16
Kısa Sınav 2 8 16
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 95
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,8
Dersin AKTS Kredisi 4