Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları ECE 402 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Mehmet KUMRU

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, erken çocukluk eğitimi politikaları hakkında bilgi ve deneyim kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Türkiye'de ve dünyadaki erken çocukluk politikalarını tanıma ve bu politikaların uygulamalarını inceleme; erken çocukluk politikaları bağlamında öğretmen adaylarının mesleki algı ve anlayışlarını oluşturma; erken çocukluk politikaları kapsamındaki konulara ilişkin anlayış geliştirme; erken çocukluk hizmetlerinin kapsam ve önemini açıklama; farklı erken çocukluk programlarının gelişimi, amaçları ve kapsamı ile ilgili karşılaştırmalar yapma; erken çocukluk eğitimi politikası kapsamına giren konularda ulusal ve uluslararası örnekleri inceleme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye'de ve dünyadaki erken çocukluk politikalarını tanır. Bireysel Çalışma, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Erken çocukluk politikaları bağlamında öğretmen adaylarının mesleki algı ve anlayışlarını oluşturmasına yardım eder. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Erken çocukluk politikaları kapsamındaki konulara ilişkin anlayış geliştirir. Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
4 Erken çocukluk hizmetlerinin kapsam ve önemini açıklar, farklı erken çocukluk programlarının gelişimi, amaçları ve kapsamı ile ilgili karşılaştırmalar yapar. Tartışma, Soru-Cevap, Ödev, Sözlü Sınav,
5 Erken çocukluk eğitimi politikası kapsamına giren konularda ulusal ve uluslararası örnekleri inceler. Tartışma, Soru-Cevap, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma, ders içeriği hakkında bilgi verilmesi ve beklentilerin paylaşılması. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Eğitim politikası nedir? Uluslar arası kuruluşların erken çocukluk eğitimi politikaları: Birleşmiş Milletler, Dünya Bankası, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü, Avrupa Birliği Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Türk eğitim politikalarına yön veren ulusal ve uluslar arası unsurlar. UNESCO Okul Öncesi Eğitim Ülke Raporu (Haktanır, Dağlıoğlu ve Güler, 2010) Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Erken çocukluk eğitimi politikalarına yön veren Dünya kuruluşları ve araştırmalar: (BM, Dünya Bankası, OECD, AB). Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir gelişme/kalkınma için eğitim kavramı ve tarihçesi. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Türkiye?de Erken Çocukluk Eğitimi Politikaları: Hükümet programları, Kalkınma Planları, MEB 2015-2019 Strateji Planı, 2019-2023 Öğretmen Strateji Belgesi. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Türkiye'de Erken Çocukluk Eğitimi Açısından Kaydedilen Gelişmeler Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Arasınav
9 Erken çocukluk dönemindeki çocuklara yönelik sağlık, gelişim ve eğitim politikaları. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Bildirgesi'nin incelenmesi ve bu konuda ülkemizde yapılan araştırmaların değerlendirilmesi. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Erken çocukluk eğitiminde öğretmen yetiştirme politikaları ve uygulama Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Erken çocukluk eğitiminde ailelere yönelik politikalar ve uygulama. Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Toplum Temelli Erken Çocukluk Eğitimi Çalışmaları, Sivil Toplum Kuruluşları ve EÇE Politikaları Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Erken çocukluk hizmetlerinde kalite standartları Ders Notları-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

AÇEV, (2012a). Altı Yaşındaki Çocuklara Yönelik Bir Müdahale Programının Etkisi: Bir Yaz Okulu Modeli. http://www.acev.org/kaynaklarimiz/ arastirmalarimiz-ve-yayinlarimiz.

AÇEV, (2012b). Geleceğe İlkadım Projesi ve Etki Araştırması. http://www.acev.org/kaynaklarimiz/arastirmalarimiz-ve-yayinlarimiz.

AÇEV, (2016). Her Çocuğa Eşit Fırsat: Türkiye’de Erken Çocukluk Eğitiminin Durumu ve Öneriler. İstanbul: Myra Yapım. AÇEV, (2017). Türkiye’de İlgili Babalık ve Belirleyicileri Ana Rapor. İstanbul: Taymaz Matbaacılık.

Arslan Cansever, B. (2009). Avrupa Birliği Eğitim Politikaları ve Türkiye’nin Bu Politikalara Uyum Sürecinin Değerlendirilmesi. International Online Journal of Educational Sciences, 1(1), 222-232.
Balcı, A. (2009). Karşılaştırmalı Eğitim Sistemleri. Genişletilmiş İkinci Baskı. Ankara: PEGEM Akademi Yayıncılık.

Bekman, S. ve Gürlesel, C. F. (2005). Doğru Başlangıç: Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim (Yayın No: TÜSİAD-T/ 2005-05/396). s. 53-71. İstanbul, Türkiye: TÜSİAD.

Erçetin, Ş. Ş. ve Arifoğlu, A. (2016). Herkes için eğitim 2015 Hedefleri ve Türkiye. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 5, Sayı:2, s. 223-246.

ERG, (2013). Erken Çocukluk Eğitimi ve “4+4+4” Düzenlemesi. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi.

Haktanır, G. (2015). Türkiye Cumhuriyeti’nin Kuruluşunun 100’üncü Yılına Doğru Ülkemizde Okul Öncesi Eğitim. İçinde: Okul Öncesi Eğitime Giriş (307-328) (Ed. G. Haktanır). 9 Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık.

Haktanır, G., Dağlıoğlu, E. ve Güler, T. (2010). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Durumu. Yayınlanmamış UNESCO Raporu. Ankara.

Heckman, J. J. (2012). Invest in Early Childhood Development.

Kaytaz, M. (2005). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitimin Fayda-Maliyet Analizi. İstanbul: Anne Çocuk Eğitim Vakfı.

MEB, (2019). Milli Eğitim Bakanlığı 2019-2023 Stratejik Planı. http://abdigm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_11/11112345_Stratejik_Plan_2019_2023.pdf

https://journalofomepturkey.org/index.php/eccd/article/view/127/147

https://www.ted.org.tr/wp-content/uploads/2019/04/Turkiyede_Okul_Oncesi.pdf

https://heckmanequation.org/www/assets/2013/07/F_HeckmanDeficitPieceCUSTOM-Generic_052714-3-1.pdf

https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---europe/---ro-geneva/---ilo-ankara/documents/publication/wcms_799679.pdf

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. X
2 Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. X
3 Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. X
4 Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. X
5 Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular. X
6 Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır. X
7 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. X
9 Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar. X
10 Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır. X
11 Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. X
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder. X
13 Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. X
14 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 4 4
Performans Görevi (Seminer) 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4