Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi ECE 403 7 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi TURAN ÇAKIR, Doç.Dr. HİLAL İLKNUR TUNÇELİ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğretmen adaylarına çocukların okula hazır bulunuşlukları ve okula uyum becerilerine yönelik temel unsurlara ilişkin bilgi ve uygulama becerisi kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Okula hazırbulunuşluğun tanımı ve hazırbulunuşluğu etkileyen faktörler; ilkokula hazırlığın boyutları (fiziksel, sosyal, duygusal, bilişsel, dil, öz bakım becerileri), okula hazırbulunuşluk yeterliliklerinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler hazırlama; okul öncesi eğitimde okuma yazmaya hazırlık çalış-malarının önemi, temel kavramlar, okuma yazma yaklaşımları, okuma kazanımını etkileyen etmenler, okuma yazma becerilerinin gelişimi, erken okuryazarlık, okuma becerileri ve alt alanları; alfabe bilgisi (alfabe öncesi aşama, logografik düzeyi, kısmi alfabe aşaması/yarı fonetik düzey, tam alfabe aşaması, birleştirilmiş alfabe aşaması/telaffuz), fonolojik süreç becerileri (ses farkındalığı, ses hafızası, ses kul-lanımı), sözel dil becerileri ve sözcük bilgisi gelişimi; yazmaya hazırlık (yazı farkındalığı), okul öncesi eğitim programına uygun okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri planlama, uygulama ve değerlendirme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Okula hazır bulunuşluk ve okula uyumun tanımını, önemini söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Çocukları ilkokula hazırlamada aile, okul, öğretmene ve çevreye düşen görevleri sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
3 Okul öncesi eğitim ve ilkokul programlarının temel özelliklerini ve birbirleriyle olan ilişkisini söyler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
4 Erken okuryazarlık eğitimi için gereken alt becerileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 İlkokula hazırlık için eğitim-öğretim süreçleri planlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Okula hazır bulunuşluğun tanımı ve hazır bulunuşluğu etkileyen faktörler Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
2 İlkokul ve okul öncesi eğitim programları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Okula uyum ve İlkokul programında birinci sınıfta gerekli olan ön beceriler. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
4 İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
5 İlkokula hazırlıkta ailenin görev ve sorumlulukları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
6 İlkokula hazırlıkta okul ve öğretmenin görev ve sorumlulukları. Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Yıl içi sınav
9 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
10 Okul öncesinde ilkokula hazırlık çalışmaları Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
11 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
12 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
13 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
14 İlkokula hazırlık etkinliklerinin planlanması ve sunulması Ders Notları-İlgili Ders Kitabı-İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Polat, Ö.(ed).  (2019). Adım Adım İlkokula Başlamak Okula Uyum ve Erken Okuryazarlık Eğitimi Anı Yayıncılık.

Unutkan Ö.P. (2007) Okul Öncesinde İlköğretime Hazırlık. İst: Morpa Yay.

Oktay A. (ed.) (2018). İlköğretime Hazırlık ve İlköğretim Programları. Ankara:Pegem Akademi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. X
2 Öğrencilerin bir sonraki eğitim kademesine hazır oluşlarını sağlamak için eğitim ortamını hazırlar, öğrenme sürecini etkin bir şekilde yürütür, ölçme ve değerlendirme, yöntem, teknik ve araçlarını amacına uygun kullanarak değerlendirir. X
3 Bütün öğrenciler için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ve materyalleri hazırlar. X
4 Farklı gelişen çocukları tanır, özelliklerini bilir, bu çocukları evde ve okulda destekleyecek özel uygulamaları yapar. X
5 Alan eğitimde karşılaştığı problemleri belirler, bireysel ve grup çalışmaları yürüterek problemlere çözüm önerileri getirir ve uygular.
6 Paydaşlardan gelen görüş ve önerilerden de yararlanarak öz değerlendirme yapar, kişisel ve mesleki yönden kendini geliştirmeye yönelik çalışmalara katılır.
7 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile ilgili mevzuatı bilir, takip eder bu doğrultuda etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar. X
8 Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili kullanarak öğrencilerle sağlıklı iletişim kurar. X
9 Öğrencilerin gelişimi için erişilebilir teknoloji ile yaş dönemine uygun görsel-işitsel öğretim materyallerini kullanır, öğrencilerinin kullanmalarına olanak sağlar.
10 Toplumsal ve siyasal yapılara ilişkin bilgiye sahiptir ve demokratik ve aktif katılım kararlılığına dayalı olarak medeni yaşama katılır.
11 Alan eğitimi ve meslek bilgisi kaynaklarını takip edebilecek ve bu konular ile ilgili meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültür ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularına uygun hareket eder.
13 Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak, üst düzey bilişsel becerilerini geliştireceği etkili iletişim kurabileceği demokratik öğrenme ortamları hazırlar. X
14 Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, problem çözme becerilerine sahiptir ve yeni bilgiye erişmek için bu becerileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
2. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 111
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,44
Dersin AKTS Kredisi 4