Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Görsel Sanatlar Öğretimi SNE 402 8 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü HALİL İBRAHİM SAYDAM
Dersi Verenler Doç.Dr. EBRU UZUNKOL, Arş.Gör. ELİFE NUR SAYDAM,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

İlkokulda sanat eğitiminin önemini ve gerekliliğini kavrama, zihinsel ve duygusal açılardan görsel sanatlar eğitiminin işlevlerini tanıma, görsel sanatlar öğretiminde yaratıcılığın önemini kavrama, öğrencilerin sanatsal gelişim düzeyini saptayabilme ve görsel sanatlar dersi uygulamalarını planlayabilme. 

Dersin İçeriği

Zihinsel ve duygusal açılardan görsel sanatlar eğitiminin işlevlerini tanıma, grafiksel gelişim basamaklarına göre öğrencilerin gelişim düzeyini saptama, çocuk resmini okuma, çocuklara görsel sanatları sevdirme ve kendilerini sanat yoluyla ifade edebilmelerini sağlama; programa uygun sanat etkinliklerini sanat tarihi, sanat eleştirisi ve estetik disiplinleri bağlamında uygulama; görsel, işitsel ve dokunsal algıda farklılaşma, sanat alanıyla öğrenme ve yaratıcılığın gelişimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görsel Sanatlar Eğitiminde kavram ve kavram yanılgılarını tanımlar. Soru-Cevap, Tartışma, Sınav,
2 Görsel Sanatlar ve eğitim arasındaki ilişkiyi tartışır. Tartışma, Soru-Cevap, Ödev, Sınav,
3 Farklı düzeylerdeki öğrenci çalışmalarını dönemin özelliklerini dikkate alarak değerlendirir. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Anlatım, Grup Çalışması,
4 Görsel Sanatlar Dersini planlar ve uygular. Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sanat eğitimi ve görsel sanatlar eğitimi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Görsel sanatlar dersi öğretim programının incelenmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Sanat eleştiri basamaklarını kullanarak eser analizi yapma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Çocuklarda resminin gelişim aşamaları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Çocuk resimlerinin değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Çocuk resimlerinin değerlendirilmesi Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 İlkokulda müze eğitimi-müze rehberi hazırlama ve sunma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 İlkokulda müze eğitimi-müze rehberi hazırlama ve sunma Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
9 Ara sınav
10 İki boyutlu çalışmalar ve planlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 İki boyutlu çalışmalar ve planlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Üç boyutlu çalışmalar ve planlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Üç boyutlu çalışmalar ve planlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Genel değerlendirme ve ürünlerin sergilenmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Artut, K. (2013). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık

Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Kırışoğlu, O. T. (2002). Sanatta Eğitim: Görmek Öğrenmek Yaratmak, Ankara: Pegema Yayıncılık.

MEB, (2018). Görsel Sanatlar Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara

San, İ. (2003). Sanat Eğitimi Kuramları, Ankara: Ütopya Yayınları.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 Görsel Algı - Algılama 0,75 MB
0 Çocuk resimleri 7,49 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1).
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır.
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir.
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir.
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Performans Görevi (Atölye) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Performans Görevi (Atölye) 1 3 3
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,68
Dersin AKTS Kredisi 4