Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hayat Bilgisi Öğretimi SNE 301 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

SNE 006 İlkokul Programı

SNE 011 Sosyal Beceri Öğretimi

EBB 018 Okul Dışı Öğrenme Ortamları

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. EBRU UZUNKOL, Prof.Dr. MUSTAFA BEKTAŞ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Musa ÇALIŞIR

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Hayat bilgisi öğretimi ile ilgili gerekli bilgileri öğrenebilme.

Dersin İçeriği

Hayat Bilgisi dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiye’de Hayat Bilgisi dersinin tarihsel gelişimi ve diğer ülkelerdeki Hayat Bilgisi dersi yaklaşımları; Hayat Bilgisi öğretim programının kazanım, beceri, kavram vb. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan temalar ve temaların içerdiği kazanımların sınıflara göre dağılımı, Hayat Bilgisi öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler, Hayat Bilgisi öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı, Hayat Bilgisi dersinde değerler ve demokrasi eğitimi, Hayat Bilgisi Programı’na ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hayat Bilgisi dersinin yapısını kavrar Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Portfolyo, Sınav,
2 Hayat Bilgisi Ders Programını tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav, Portfolyo, Ödev,
3 Hayat Bilgisi dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Portfolyo, Ödev, Sınav,
4 Hayat Bilgisi dersi planı ile ilişkili etkinlik örnekleri geliştirip uygular. Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Ödev, Portfolyo, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hayat ve Hayat Bilgisi Dersi Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
2 Hayat Bilgisi Ders Programının incelenmesi ve planlama Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
3 Hayat Bilgisi dersinin yapısı Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
4 Yapılandırmacı yaklaşım ve Hayat Bilgisi dersinde uygulanması Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
5 Hayat Bilgisi dersi kazanımları Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
6 Hayat Bilgisi dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturma Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
7 Hayat Bilgisi dersi ve okul çevre etkileşimi, Hayat Bilgisi dersinde kullanılması gereken yeni araç-gereçler ve ders kitaplar Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
8 Hayat Bilgisi dersi etkinlik örnekleri Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
9 Ara Sınav
10 Hayat Bilgisi dersinde çoklu zekâ kuramı ve proje tabanlı öğrenme Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
11 Hayat Bilgisi dersinde kavram öğretimi Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
12 Hayat Bilgisi dersinde düşünme becerilerinin öğretimi Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
13 Hayat Bilgisi dersinde değer öğretimi Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
14 Hayat Bilgisi dersinde ölçme ve değerlendirme Çeşitli kaynaklardan yararlanılarak hazırlık yapılacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]. Açıkgöz, K. Ü. (2004). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.

[2]. MEB. (2005). İlköğretim Hayat Bilgisi Programı (1. 2. 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.

3]. Öğülmüş, S. (2004). İlköğretim Programlarında Yeni Yaklaşımlar Hayat Bilgisi (1-3 sınıf). Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 54-55.

[4]. Öztürk, C. ve Dilek, D. (Ed.). (2003). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Üçüncü Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.

[5]. Rousseau, J. J. (2018). Emile Bir Çocuk Büyüyor. (Dördüncü Baskı). Akagündüz, Ü. (Ed.). İstanbul: Selis Kitaplar.

[6]. Sönmez, V. (1999). Hayat Bilgisi Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.

[7]Güven, S., & Kaymakcı, S. (2016).Hayat bilgisi öğretimi. Pegem A Yayıncılık,

[8]Tay, B. (2009). Hayat bilgisi öğretimi. Maya Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili bilgi ve becerileri öğrenirken kendi öğrenme yollarının farkına varır, bu bilgi ve becerileri mesleğinde kullanabilecek düzeyde geliştirir. X
2 Farklı disiplinler ile ilgili kavram, fikir ve verileri sınıf öğretmenliği alanı ile ilişkilendirerek bilimsel yöntemle inceler, problemi tanımlar, analiz eder, değerlendirir ve tartışır. X
3 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve çözer. X
4 Toplum, aile ve bireyin özelliklerine uygun öğrenme gereksinimlerini belirler; bu gereksinimlere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular, değerlendirir ve yönetir. X
5 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
6 Küresel ve toplumsal eğitim problemleri (sağlık, güvenlik, çevre, mesleki alanında vb.) ile ilgili iş sağlığı ve güvenliği konusunda yeterli bilince sahiptir.
7 Yabancı literatürü tarayarak alanı ile ilgili güncel bilgileri edinip meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanır. (European Language Portfolio Global Scale, Level B1). X
8 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili sorunlara ilişkin önerilerini etik kuralları dikkate alarak yazılı ve sözlü olarak aktarır. X
9 Disiplin içi ve disiplinler arası bir çalışmada bireysel veya takım olarak etkinlikleri planlar, yönetir ve rapor eder. X
10 Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. X
11 Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunlara yönelik yaratıcı fikirler geliştirir. X
12 Sınıf öğretmenliği alanı ile ilgili kaliteye yönelik kavramları bilir ve uygulamalar geliştirir. X
13 Evrensel ve kültürel değerlere (demokrasi, insan hakları, çevre bilinci, bilimsel, etik ve estetik değerler vb.) sahip çıkar. X
14 Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. X
15 Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 40
2. Ödev 10
3. Ödev 10
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 3 12 36
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5