Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cinsel Sağlık Eğitimi | RPD 001 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | -Çocuk İstismarı ve İhmali -Yaşam Dönemleri Uyum Sorunları -Aile İçi İlişkiler ve İletişim -Toplumsal Cinsiyet Eşitliği -Yakın İlişkiler Psikolojisi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. EYÜP ÇELİK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Samet Makas |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, olumlu bir cinsel görüş geliştirmelerine, cinsel sağlık bakımları için gerekli olan bilgiyi edinmelerine ve cinsel sağlıklarını ilgilendiren konularda doğru karar verme becerisi elde etmelerine yardım ederek cinsel sağlığını geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bedensel, duygusal ve toplumsal açıdan sağlığının korunması ve geliştirilmesi için gerekli olan cinsel bilgiler; yanlış bilgiler ve inanışlar; önlemler; farklı cinsel davranışlar; tutum ve değer oluşturma; karar verme; güvenli cinsel davranışları tanımlayabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşam evrelerine göre cinsel gelişimi tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
2 | Cinsel eylem fizyolojisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
3 | Bireyin sahip olduğu cinsel hakları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
4 | Bireylerin cinsel sağlık gereksinimlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
5 | Karar verebilme ve güvenli davranış becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
6 | Cinsel fonksiyon bozukluklarının nedenlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
7 | Toplumsal cinsiyet rolünün cinselliğe etkisini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
8 | Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
9 | Cinsel sağlık ile ilişkili eğitimler planlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
10 | Cinselliğin fiziksel, psikolojik ve sosyal boyutunu tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Cinsellik ve Kültür | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
2 | Cinsel Kimlik Gelişimi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
3 | Karar Verme Süreci ve Güvenli Davranış | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
4 | Cinsel Tepkinin Anatomisi ve Fizyolojisi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
5 | İstenmeyen Gebeliği Önleme | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
6 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
7 | Erkek Cinsel İşlev Bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
8 | Ara sınav | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
9 | Kadın Cinsel İşlev Bozuklukları | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
10 | Cinsel Travmalar ve Yardım Süreci | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
11 | Cinsel Değerlendirme ve Öykü Alma Görüşmesi | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
12 | Çocuk ve Ergenlerde Cinsel Eğitim | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
13 | Toplumsal Cinsiyet ve Farklı Cinsel Yönelimler | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
14 | Kadın Erkek İlişkisi ve Evlilik | Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Fincanoğlu, N., Bulut, A. (2000). Cinsel sağlık bilgileri eğitimi öğretmen el kitabı. İstanbul: İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı.
Yetkin, N., İncesu, C. (2001). Cinsel işlev bozuklukları. İstanbul.
Çokar, M., Nalbant, H. (2003). Öğretmen ve öğretmen adayları için cinsel sağlık eğitimi. İstanbul: Ceren Tanıtım. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
2 | Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür | X | |||||
4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder | X | |||||
10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |