Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çocuk Hukuku RPD 402 8 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Çocuk Psikolojisi

Eğitim Hukuku

Çocuk İstismarı ve İhmali

Çocuk ve Ergenlerle Psikolojik Danışma

Aile Danışmanlığı ve Etik

Anne- Baba Eğitimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HAFSA KESGİN
Dersi Verenler Doç.Dr. HAFSA KESGİN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Samet Makas

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste çocuk hakları ve çocukları koruma yasalarını tanımlaması, çocuk ihmal ve istismarına yönelik önlemler alması, özel gereksinimli çocukların haklarının korunmasına yönelik önlemler alması, çocuğun hakları ve korunması konusunda işbirliği yapma konusunda gerekli bilgileri edinilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çocuğun korunması kavramı, çocuk hukukunun konusu ve özellikleri, çocuk hakları kavramı, dünya hukukunda çocuk haklarının tarihsel gelişimi, uluslararası anlaşmalarda çocuk hakları, Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin temel ilkeleri, Türk Hukuk Sistemi’nde çocuk ve hukuki durumu, kamu hukukunda çocuğun korunması, özel çocuk hukuku, sosyal yardım ve güvenlik, eğitim ve iş hukukunda çocuğun ele alınması, psikolojik danışmanların çocuk haklarını koruma görevleri, yasal süreci devam eden çocuklarla ilgili psikolojik danışmanların rol ve işlevleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çocuklarla ilgili yasaları sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
2 Çocuk Hakları Sözleşmesini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
3 Çocuk haklarının tarihsel gelişimi bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
4 Sosyal olarak dezavantajlı çocuklar için düzenlemeleri gözden geçirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
5 Çocuk hakları ile ilgili ailelere ve eğitim kurumlarına rehberlik yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
6 Dünyada ve Türkiye'de çocuk adaletini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
7 Çocuk hakları ve çocukları koruma ile ilgili çalışmalar yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
8 Çocuk ihmal ve istismarına karşı alınabilecek önlemleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
9 Psikolojik danışmanların çocuk haklarını korumaya yönelik görev ve sorumluluklarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
10 Çocuk haklarını korunma konusunda işbirliği yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çocuğun tanımı ve çocukla ilgili yasal düzenlemeler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
2 Çocuk Hakları Sözleşmesi'nin içeriği; temel esasları ve ilkeleri Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
3 Dünya'da ve Türkiye’de çocuk haklarının karşılaştırılması Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
4 Aile ve Çocuk Refahı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
5 Çocuk ihmal ve istismarı Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
6 Çocuk istismarı ve ihmaline yönelik koruyucu önlemler Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
7 Çocuk İşçiliği Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
8 Ara sınav
9 Suça Sürüklenen Çocuklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
10 Boşanma ve Çocuk Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
11 Korunmaya Muhtaç Çocuklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
12 Kronik hastalığı olan çocuklar Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
13 Özel gereksinimli çocukların hakları Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
14 Çocuk hakları ve koruma konusunda işbirliği planlama Belirtilen kaynaklardan ilgili bölümler okunacaktır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ballar, S. (1998). Çocuk hakları. İstanbul: Beta Basım Yayıncılık.

Serozan, R.( 2005). Çocuk hukuku. İstanbul: Vedat Kitapçılık.

Yazgan, A.T.,  Kanar, F. Parlar, M., Yıldırım, M. Berber ,H., Yelda, M. ve Polat, M. 1998. Çocuk hakları. İstanbul: Civityazıları Yayınevi.

Yıldırım Doğru, S. (2014) Çocuk hakları ve koruma. Ankara: Eğitsen

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Okul rehberlik ve psikolojik hizmetlerinin kapsamını bilir.
2 Öğrencilerin akademik, kariyer, ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar.
3 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür
4 Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir.
5 Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar.
6 Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar.
7 Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür.
8 Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür.
9 Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder
10 Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar.
11 Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. X
12 Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. X
13 Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. X
14 Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. X
15 Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. X
16 Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. X
17 Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. X
18 Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. X
19 Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. X
20 Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. X
21 Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. X
22 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. X
23 Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. X
24 Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. X
25 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. X
26 Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. X
27 Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. X
28 Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. X
29 Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. X
30 Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. X
31 Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. X
32 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder.
33 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir.
34 Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır.
35 Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir.
36 Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder.
37 Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar.
38 Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir.
39 Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur.
40 Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir.
41 Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 6 12
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3