Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Bilgisi Eğitiminde Biyolojik Çeşitlilik ve Tem | ILF 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ESAT ÇETİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Doğada var olan bitki ve hayvan türlerine genel olarak bakış, daha önceki dönemde mevcut olan ancak günümüzde kaybolmuş olan türlerin durumu, türlerin geçirdikleri evrim, türlerin kökeni ile ilgili temel bilgiler ve bu konudaki teoriler, türlerin sınıflandırılmasına ait temel kurallar ve sınıflandırma ile ilgili basit örnekler Fen Bilgisi Biyoloji eğitiminde ana hatlarıyla bilinmesi gereken konulardır. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı yer yüzündeki mevcut bitki ve hayvan türlerinin durumunu genel olarak ele alarak buradan hareketle endemik türler hakkında temel bilgiler vermek, türlerin tarihçesini ele alarak kökeni hakkındaki hipotezleri tartışmak, bu türlerin sınıflandırılması konusunda temel bilgileri elde etmeyi ve elde edilen bu bilgileri ilköğretim fen bilgisi dersine entegre ederek çevresel farkındalık yaratmaktır. Biyoçeşitlilğin tanımı ve bileşenleri, ekolojinin temel kavramları, koruma statüleri ve kriterleri, In-citu ve Ex-citu koruma, IUCN tehlike kategorileri ve biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik uluslararası sözleşmeler hakkında bilgi edinmekte bu dersin amaçları arasındadır. |
Dersin İçeriği | 1. Biyoçeşitliliğin tanımı, kapsamı ve bileşenleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Biyoçeşitliliği tanımlar, bileşenlerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
2 | Ekoloji, Ekosistem, Populasyon, Kommunite gibi temel kavramları açıklar, örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
3 | Tür kavramını tanımlar, ikli adlandırmayı açıklar ve örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
4 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
5 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
6 | Canlıları sınıflandırır, önemli özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
7 | Endemizm ve Endemik türleri açıklar ve tartışır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
8 | Filogenetik sınıflandırmayı açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
9 | Mutasyon ve Modifikasyonu açıklar, tartışır ve örnekler verir | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Sınav, Ödev, |
10 | Biyoçeşitliliğin korunmasının önemini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
11 | IUCN Tehlike Kategorilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
12 | Koruma statülerini açıklar ve örnekler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
13 | Biyoçeşitliliğin korunmasına yönelik sözleşmeleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
14 | Bu olguların Fen Bilgisi Öğretimi ile olan ilişkilerini irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyoçeşitlilk ve Bileşenleri | İlgili kaynaklar |
2 | Ekolojide Temel Kavramlar | İlgili kaynaklar |
3 | Tür Kavramı ve İkili Adlandırma Sistemi | İlgili kaynaklar |
4 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
5 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
6 | Canlıların sınıflandırması | İlgili kaynaklar |
7 | Bitki ve hayvan türlerinin tarihsel gelişimi (evrim teorisi) ve türlerin kökeni | İlgili kaynaklar |
8 | Dünyadaki türler, endemik türler ve gen kaynakları | İlgili kaynaklar |
9 | Doğal mutasyon ve modifikasyon ile genetiği değiştirilmiş organizmalara genel bakış | İlgili kaynaklar |
10 | Koruma Statüleri | İlgili kaynaklar |
11 | Korunma Altına Alınan Alanlar (Milli Parklar, Ormanlar ,Sulak Alanlar) | İlgili kaynaklar |
12 | ÖBA (Önemli Bitki Alanları) ve ÖKA(Önemli Kuş Alanları) | İlgili kaynaklar |
13 | IUCN Tehlike Sınıfları | İlgili kaynaklar |
14 | Biyoçeşitliliğin Korunmasına Yönelik Sözleşmeler | İlgili kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çetin, E., Biyolojik Çeşitlilik |
Ders Kaynakları | 1. Gökyiğit A.N., Türkiye'nin Biyolojik Zenginliği ve Korunması, 2013 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |