Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Seminer | UYP 600 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok. Ancak yöntem bilim ve bilim felsefesi bağlamındaki dersler bu dersten elde edilecekl kazanımların artmasına yardımcı olacaktır. |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. REMZİ ALTUNIŞIK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Volkan GÖKTAŞ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin bilim ve bilim felsefesi konusunda temel bilgilere sahip olmasını sağlamak, nicel ve nitel araştırma paradigmalarının temel mantığını özümsemek, bilimsel bir çalışmayı (makale, bildiri, rapor, kitap) tasarlamak, yürütmek ve raporlandırmak, sorgulayıcı, eleştirel ve analitik bir bir düşünme biçimi kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği | Bilimsel bir araştırmanın yürütülmesinde izlenmesi gereken temel süreç ve yöntemler doktora seviyesi temelinde ele alınmakta ve tartışılmaktadır. Tüm öğrenciler bilimsel bir araştırma sürecini kapsayan bir araştırma önerisi hazırlama konusunda yetkinliklerini göstermelerine yardımcı olacak bir şekilde uygulamalı bir ders amaçlanmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve yorumlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Yöntem hakkında öğrenilenleri araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilme | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilme | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
7 | Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirme | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Bilim Felsefesi, Bilgi ve Bilimsel Bilgi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 3-16) |
2 | Araştırma Problemlerinin Belirlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 19-45) |
3 | Eleştirel Kaynak Taraması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 47-53) |
4 | Araştırma Soru ve Hipotezlerinin Oluşturulması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 55-62) |
5 | Araştırma Stratejisinin Belirlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 62-70) |
6 | Araştırma Evreni ve Örnekleme | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 129-142) |
7 | Araştırma İçin İkincil Verilerin Derlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 73-91) |
8 | Araştırma İçin Birincil Verilerin Derlenmesi: Anketler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 73-91) |
9 | Araştırma İçin Birincil Verilerin Derlenmesi: Gözlem ve Mülakat | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 98-102) |
10 | Araştırmada Ölçüm ve Ölçekler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 107-126) |
11 | Temel Veri Analiz Yöntemleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
12 | Raporlama: Araştırma Raporunun İçeriği | Herhangi bilimsel çalışmalara göz atılması (s. 333-348) |
13 | Raporlama: Araştırma Raporunun Şekil Şartları | Dergi, Fakülte, Enstitü Yazım Kurallarına Bakılması |
14 | Sonuç: Başarılı Bir Bilimsel Çalışma İçin İpuçları | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Dersin öğretim üyesi tarafından hazırlanmış olan ders notları Ders bağlamında öğretim üyesi tarafından seçilen çeşitli makale ve materyaller yardımcı malzeme olarak önerilmektedir.
|
Ders Kaynakları | Altunışık, R., vd. (2022), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri - Yeni Perspektifler, 2. Baskı, Seçkin Yayınları. Coşkun,R. Altunışık, R. Yıldırım, E. ve Bayraktaroğlu, S. (2015) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 10. Baskı, Sakarya Kitabevi. Johann Mouton ve HC Marais (1996), Basic Concepts in the methodology of Social Sciences, HSRC Publishers. Saunders, M. Lewis, P. and Thornhill, A. (1997) Research Methods for Business Students, London: Financial Times |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uygulanabilir / yayınlanabilir akademik sonuçlar | X | |||||
1 | Uygulanabilir / yayınlanabilir akademik sonuçlar | X | |||||
2 | İleri düzey araştırma ve analiz metodolojilerinin uygulanar | X | |||||
2 | İleri düzey araştırma ve analiz metodolojilerinin uygulanar | X | |||||
3 | Orijinal konularda derinlemesine eleştirel literatür araştırması yapar | X | |||||
3 | Orijinal konularda derinlemesine eleştirel literatür araştırması yapar | X | |||||
4 | İlgili alanda araştırma yapmak ve literatürdeki boşlukları belirler | X | |||||
4 | İlgili alanda araştırma yapmak ve literatürdeki boşlukları belirler | X | |||||
5 | Etik konular hakkında farkındalık | X | |||||
5 | Etik konular hakkında farkındalık | X | |||||
6 | Araştırma etiği taahhüdü | X | |||||
6 | Araştırma etiği taahhüdü | X | |||||
7 | İleri düzeyde teorik/pratik bilgi sahibi olur | X | |||||
7 | İleri düzeyde teorik/pratik bilgi sahibi olur | X | |||||
8 | Alandaki ilgili teori ve kavramların eleştirel inceler | X | |||||
8 | Alandaki ilgili teori ve kavramların eleştirel inceler | X | |||||
9 | Kendisine verilen bir konuda ders içeriği tasarlayabilir ve aktarabilir | X | |||||
9 | Kendisine verilen bir konuda ders içeriği tasarlayabilir ve aktarabilir | X | |||||
10 | Hedef kitleye ve amaca uygun retorik stratejiler kullanır | X | |||||
10 | Hedef kitleye ve amaca uygun retorik stratejiler kullanır | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 35 |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |