Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İktisat Tarihi İçin Araştırma Yöntemleri EKO 454 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Ekonometri 1 Ekonometri 2 İstatistik

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dersin amacı, öğrencileri iktisat tarihi üzerine inceleme yaparken istatistik uygulamaları ve veri toplama yöntemleri ile tanıştırarak; büyük dönüşümlerin yaşandığı ve geniş bir veri seti bulma imkanı olan son dönem Osmanlı İmparatorluğu dahil çeşitli ekonomiler üzerine değerlendirme yeteneğini arttırmaktır. Ayrıca iktisadi incelemede tarihsel veri kaynakların önemi değerlendirilecektir. Ders içerisinde, seçilen metinler okunacak, tartışılacak ve diğer ülke vakalarıyla karşılaştırılacaktır. Ders kapsamında tarihçilerinin tutarlı değerlendirmeler sunmadığı konulara ışık tutmak için temel istatistik uygulamalarına dayanan bir yaklaşım sergilenecektir. Tarihsel veriler ile ekonometrik analizler ve arşiv kaynaklarından veri toplama yöntemleri değerlendirmesi yapılacak, bu amaçla, STATA, R ve NVivo gibi programlar hakkında bilgi verilecek ve kullanılacaktır.

Dersin İçeriği

Bilimsel araştırmaya ve metin oluşturmaya giriş ve ekonometrik modellemede temel sorunlar ve çözümler, klasik yaklaşımların değerlendirilmesi ve sapmalar ve çözüm önerileri konuları tartışılacaktır

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihi olayları ve iktisadi sonuçlarını değerlendirebilmek için ekonometri ve istatistik tarafından sağlanan olanaklar öğrenciler tarafından kavranılacaktır. Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Ekonometrik tekniklerin tarihsel araştırmalarda kullanımı öğrenciler tarafından öğrenilecek, STATA ve R gibi programların kullanımı konusunda deneyim kazanılacaktır. Soru-Cevap, Ödev,
3 Öğrenciler yerli ve yabancı arşiv ve kütüphanelerde tarihsel kaynaklar ve veri tabanlarının kullanımını öğrenecektir. Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
4 Bilimsel araştırmanın aşamaları, makale yazma, var olan araştırmaları değerlendirme ve iktisadi politikalar üretme konusunda öğrenciler deneyim kazanacak Soru-Cevap, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İktisat tarihi için araştırma ve sınama metotları, bilimsel araştırma ve metin oluşturmaya giriş İktisat tarihi için araştırma ve sınama metotları, bilimsel araştırma ve metin oluşturmaya giriş
2 Veri yönetimi ve sınama yöntemleri Veri yönetimi ve sınama yöntemleri
3 Betimsel inceleme ve regresyon analizi Betimsel inceleme ve regresyon analizi
4 İçerik ve söylem analizleri İçerik ve söylem analizleri
5 Tarihte iktisadi yaşama ilişkin arşiv ve veri kaynakları değerlendirmesi Tarihte iktisadi yaşama ilişkin arşiv ve veri kaynakları değerlendirmesi
6 Günümüz iktisadi yaşamının tarihteki kökleri ve düşünceler Günümüz iktisadi yaşamının tarihteki kökleri ve düşünceler
7 Üretim, mülkiyet ve coğrafya Üretim, mülkiyet ve coğrafya
8 Ara Sınav Ara Sınav
9 Ulaşım, ticaret ve nüfus Ulaşım, ticaret ve nüfus
10 Finans, bankacılık ve borsalar Finans, bankacılık ve borsalar
11 Parasal sistem ve fiyatlar Parasal sistem ve fiyatlar
12 Sermaye hareketleri ve uluslar arası politika Sermaye hareketleri ve uluslar arası politika
13 Reform, kurumsal değişim ve finansal kontrol kuruluşları Reform, kurumsal değişim ve finansal kontrol kuruluşları
14 Değerlendirme ve Sonuç Değerlendirme ve Sonuç
Kaynaklar
Ders Notu

Sabis

Ders Kaynakları

Clark, G. Fukaralığa veda, İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları, İstanbul, 2013.

Angrist, Joshua David, and Jörn-Steffen Pischke. Mostly harmless econometrics: an empiricist's companion. Princeton, Princeton University Press, 2009.

Carr, E. H. Tarih Nedir?. İletişim Yayınları, İstanbul, 2009.

Geyikdağı,N. Osmanlı Devleti'nde yabancı sermaye 1854-1914, Hil yayınları, İstanbul, 2008.

Mauro, P., Sussman, N. and Yafeh, Y. Emerging markets and financial globalization: Sovereign bond spreads in 1870-1913 and today, Oxford University press, Oxford, 2006.

Inalcık, H.and Quataert, D. Osmanlı İmparatorluğu'nun ekonomik ve sosyal tarihi Cilt 1-2, Eren yayınevi, İstanbul, 2004.

Cameron, R. E., ve L Neal. A concise economic history of the world : from paleolithic times to the present. Oxford university Press, New York, 2003.

Owen, R. and Pamuk, S. 20. yüzyılda Ortadoğu ekonomileri tarihi, Sabancı Üniversitesi yayınları, İstanbul, 2002.

Kazgan, H. vd., Osmanlı'dan günümüze Türk finans tarihi, İMKB Yayınları, İstanbul, 1999.

Issawi, C. Cross-Cultural encounters and conflicts, Oxford University press, Oxford, 1998.

Pamuk, Ş. Osmanlı ekonomisinde bağımlılık ve büyüme (1820 – 1914), Tarih Vakfı Yurt yayınları, İstanbul, 1994.

Quartaert, D. Osmanlı Devleti'nde Avrupa iktisadi yayılımı ve direniş (1881 – 1908), İletişim yayınları, Ankara, 1983.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma X
2 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. X
3 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. X
4 Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. X
6 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme X
7 Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme X
9 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 12
2. Kısa Sınav 8
1. Ödev 5
2. Ödev 1
3. Ödev 4
4. Ödev 3
5. Ödev 4
6. Ödev 1
7. Ödev 5
8. Ödev 10
9. Ödev 6
10. Ödev 1
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 4 5 20
Ödev 2 5 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5