Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğrusal Olmayan Zaman Serileri Analizi EKO 302 6 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Ekonometri

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MÜCAHİT AYDIN
Dersi Verenler Doç.Dr. MÜCAHİT AYDIN,
Dersin Yardımcıları

Araş. Gör. Mehmet AYDIN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Ticaret engelleri, homojen olmayan oyuncuların varlığı gibi sebeplerle, özellikle yüksek frekanslı verilerde doğrusal zaman serisi teknikleriyle modellenemeyen özellikler karşımıza çıkmaktadır. İşte bu ders boyunca doğrusal olmayan dinamikler tarafından yürütülen süreçleri modellemek amacıyla kullanılabilecek teknikleri öğretilecektir.

Dersin İçeriği

Doğrusallık teştleri, doğrusal olmayan modeller, doğrusal olamayan modellere dayanan birim kök testleri, doğrusal olmayan modellere dayanan eşbütünleşme testleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğrusal Olmayan Dinamikleri Kavrar. Anlatım, Ödev,
2 Doğrusal Olmayan Modellerle Tahmini Öğrenme Anlatım, Problem Çözme, Sınav,
3 Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Birim Kök Testlerini Öğrenir Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
4 Doğrusal Olmayan Modellere Dayanan Eşbütünleşme Testlerini Öğrenme Anlatım, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
5 Doğrusallık Testlerini Öğrenir Anlatım, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğrusal - Doğrusal Dışılık Farkı Ders Notları
2 Doğrusallık Testleri - I Ders Notları
3 Doğrusallık Testleri - II Ders Notları
4 Doğrusal Olmayan Modeller I: TAR Modeller Ders Notları
5 Doğrusal Olmayan Modeller I: TAR Modelleri devam Ders Notları
6 TAR Modellerin Testi ve Tahmini Ders Notları
7 STAR Modellerin Testi ve Tahmini I Ders Notları
8 Vize Sınavı Sınav
9 STAR Modellerin Testi ve Tahmini II Ders Notları
10 STAR Modellere Dayanan Birim Kök Testleri Ders Notları
11 TAR Modellere Dayanan Birim Kök Testleri Ders Notları
12 TAR Eşbütünleşme Testleri I Ders Notları
13 TAR Eşbütünleşme Testleri II Ders Notları
14 Final sınav
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çil Yavuz, N. (2015). Finansal ekonometri. Baskı, Der Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma X
2 Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. X
3 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. X
4 Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. X
6 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme X
7 Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak X
8 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme X
9 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
12 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 15 30
Ödev 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5