Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Politik Ekonomi | IKT 212 | 4 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AVNİ ÖNDER HANEDAR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MEHMET ZEKİ AK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin uluslararası iktisadi ilşkileri anlayıp yorumlayabilmeleri için gerekli teorik ve uygulamalı bilgileri tartışma ortamı içerisinde değişik bakış açılarından anlamalarını sağlamak. Bu amaçla seçilmiş ekonomi politik kavramlara değişik açılardan bakmak |
Dersin İçeriği | Bu derste dört temel bakışın iktisadi alt okullarını ve ana fikri farklı boyutlarıyla karşılaştırılmaktadır. Klasik liberal okul, Radikal ekol, Modern Liberal yaklaşım ve Muhafazakar bakış ekonomiye, emeğe, demokrasiye, özgürlüğe ve doğaya bakışları açısından ele alınmakta ve aralarındaki farklılığa rağmen aynı bilimin çatısı altında nasıl farklılaşıyor sorusu yanıtlanmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uluslararası ekonomi politiğe temel yaklaşımları (realist, liberal ve yapısalcı yaklaşımlar) tanımlar, tartışabilir | Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sözlü Sınav, Sınav, |
2 | Kapitalizm, neoliberalizm, küreselleşme ve emperyalizm kavramlarının temel unsurlarını ve aralarındaki ilişkileri kavrar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, Sınav, |
3 | Kalkınma ve azgelişmişlik konusuna ilişkin farklı yaklaşımları irdeler | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Sözlü Sınav, |
4 | Küresel üretim, ticaret ve finans sisteminin temel unsurlarını açıklar. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav, Ödev, Sözlü Sınav, |
5 | Ekonomi ve siyaset bilimi arasındaki ilişki öğrenilir.; | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Politik ekonominin tarihi hakkında bilgi sahibi olunur.; | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Sözlü Sınav, |
7 | Politik İktisat kapsamında önemli iktisadi düşünürlerin fikirleri öğrenilir; | Beyin Fırtınası, Anlatım, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav, Ödev, Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Politik İktisada Giriş: Temel anahtar kavramları | Ders Notları |
2 | Politik İktisadın Kuramsal Temelleri: Merkantilizm | Ders Notları |
3 | Politik İktisadın Kuramsal Temelleri: Fizyokrasi | Ders Notları |
4 | Politik İktisadın Kuramsal Temelleri: Klasik Politik Ekonomi | Ders Notları |
5 | Politik İktisadın Kuramsal Temelleri: Neoklasik Politik Ekonomi | Ders Notları |
6 | Politik İktisadın Kuramsal Temelleri: Keynes: Devletin Rolü ve Kapitalizmin Başarısızlıklarıyla Başa Çıkmak | Ders Notları |
7 | Politik İktisadın Kuramsal Temelleri: Kurumsalcı Politik Ekonomi | Ders Notları |
8 | Politik İktisadın Kuramsal Temelleri: Marksist Politik Ekonomi | Ders Notları |
9 | ARA SINAV | Ders Notları |
10 | Yapısalcı yaklaşımlar I: Klasik Marksizm ve Emperyalizm Kuramları | Ders Notları |
11 | Yapısalcı yaklaşımlar I: Kalkınma Kuramları | Ders Notları |
12 | Para ve Finans Sisteminin Ekonomik Politiği | Ders Notları |
13 | Küresel Üretim ve Ticaret Yapısı | Ders Notları |
14 | Küresel Ekonomik Sorunlar | Ders Notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | David N. Balaam ve Bradford Dillman (2015), Uluslararası Ekonomi Politiğe Giriş, Adres Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | X | |||||
2 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
3 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
4 | Genel ekonometri teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | X | |||||
6 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, Gauss, Stata ve benzeri) kullanabilme | X | |||||
7 | Matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | X | |||||
8 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
9 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X | |||||
12 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olmak | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Sözlü Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Toplam İş Yükü | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |