Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Risk ve Kriz İletişimi TYG 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Afet Yönetimine Giriş ve Yangın

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders ile risk ve krizin nasıl yönetileceği, risk ve kriz iletişimin ne olduğu, iletişimin hedefleri ve esaslarının neler olduğunun,  risk ve kriz mesajlarının nasıl oluşturulacağı bilgisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Risk, kriz, kaos ve afet terimleri,  krizlerin belli başlı özellikleri, risk ve kriz yönetimi, krizin unsurları ve evreleri, risk ve kriz iletişimi, kriz ve acil durum risk iletişimi,  kriz iletişiminin evreleri, iletişim süreci ve iletişimin amacı ve hedefleri, iletişimin esasları, risk ve kriz mesajlarının oluşturulması, mesaj dağıtımında yaygın hatalar ve kaçınılması, medya ile çalışma ve medya iletişim planı geliştirme. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Risk, kriz, olay ve afet terimlerini tanımlar Örnek Olay, Anlatım, Tartışma, Sınav,
2 Risk ve kriz iletişimi arasındaki farkları sıralar Tartışma, Anlatım, Sınav,
3 Uygun risk ve kriz iletişim mesajının nasıl oluşturulacağını değerlendirir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
4 Risk ve kriz iletişimi mesajlarını dağıtmadaki yaygın hataları öğrenir ve nasıl kaçınılacağı hususunda önerilerde bulunur Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Örnek Olay, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Risk, Kriz, kaos ve afet
2 Risk ve kriz yönetimi, unsurları ve evreleri
3 Kriz planlaması ve kriz yönetim takımının oluşturulması
4 Risk ve kriz iletişimi
5 İletişimin esasları ve kuramsal modeller
6 Risk ve kriz mesajlarının oluşturulması
7 Mesaj dağıtımında yaygın hatalardan kaçınma
8 Medya ile çalışma
9 Medya iletişim planı geliştirme
10 Risk ve kriz iletişim planı geliştirme
11 Durum çalışmaları (öğrenci seminerleri)
12 Durum çalışmaları (öğrenci seminerleri)
13 Durum çalışmaları (öğrenci seminerleri)
14 Durum çalışmaları (öğrenci seminerleri)
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu (2018) Risk ve Kriz İletişimi ders sunuları, Sakarya Üniversitesi.

Ders Kaynakları

1. Ruff, Peter and khalid Aziz, (2004) . Managing Communications in a Crisis.

 Routledge, . ISBN-10: 0566082942

 

2. Mukhopadhyay, A. K.. (2005)Crisis and Disaster Management Turbulence and Aftermath.: New Age International, .93 pp. ISBN : 978-81-224-1592-6

 

3. Walaski, P(2011).  Risk and crisis communications: Methods and messages, John Wiley and Sons Inc., New Jersey, ISBN 978-0-470-59273-1

 

4. USDHHS (2012). Crisis and Emergency Risk Communication, US Department of Health and Human Services, Center for Disease Control and prevention 2012 Edition 

 

5. Utkucu (2018) Risk ve Kriz İletişimi ders sunuları, Sakarya Üniversitesi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yangın Güvenliği ve Yanma alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Yangın Güvenliği ve Yanma ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
13 Yangın ve yanmanın sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
14 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
15 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
16 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
17 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
18 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
19 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
20 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
21 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
22 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
23 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
24 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
25 Afet Yönetimi alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
26 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
27 Problem kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
28 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
29 Afet Yönetiminde uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
30 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
31 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
32 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
33 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
34 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
35 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
36 Afet Yönetimi ile ilgili uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 40
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6