Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme SBE 102 2 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Toplumsal değişime (olumlu ve olumsuz anlamda) neden olan etkenleri tanımak ve bunları sosyal bilgiler programlarıyla ilişkilendirmektir.
Dersin İçeriği Geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi, bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkileri, insanlığın ortak bilim mirası, ünlü Türk ve yabancı bilim adamları, doku ve organ nakli, nano-teknoloji, gen teknolojisi gibi çağdaş bilimsel gelişmelerin yaşama etkisi, Türk Patent Enstitüsü, telif ve patent hakları, uzay ve havacılık çalışmaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim ve teknolojinin toplumsal yapı üzerine etkilerini fark eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
2 Sosyal bilgiler eğitimi ve fen bilimlerinin ilişkisini fark eder. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev,
3 Kökenini teknolojik gelişmeden alan toplumsal sorunları fark eder ve bunları çözmek için çözüm yolları ortaya koymaya çalışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
4 Toplumsal hayata etki eden bilim insanlarını tanır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
5 Bilim ve teknoloji ile ilgili gelişmeleri takip eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
6 Medyada konuya ilişkin haberleri tarar ve öğrencileri için bu konuda dikey dosyalar oluşturur. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev,
7 Sosyal bilgiler dersi programında yer alan ilgili öğrenme alanı, ünite ve kazanımları tanır ve ilgili kazanımları kazandırmaya yönelik çaba içerisine girer. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
8 Teknolojinin ortaya koyduğu sorunlara karşı duyarlılığı geliştirir. Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev,
9 Sadece kendi varlığının neden ve amacını değil, aynı zamanda yaşadığı grubun, toplumun ve dünyanın varlık nedenini ve amacını düşünür; ve kendince bazı cevaplarla gelir; günlük yaşamdaki üretim ilişkileriyle bu neden ve amaçların devamı ve değiştirir. Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin içeriğinin tanıtılması ve toplum ve toplumsal değişme ilgili kavramların gözden geçirilmesi. Bilgi Avcılığı: Teknolojik ürünlerin zaman içinde gelişimi araştırılır.
2 Teknolojik ürünlerin zaman içinde gelişimini gösteren bakalım hangi çağdaymış etkinliği yapılır. Teknolojik ürünlerin hayatımızda ve çevremizde yaptığı değişiklikleri dikkate alarak geçmişle bugünü karşılaştırılması yapılır. Bilgi Avcılığı: İlk çağ ve Eski çağ dönemini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir.
3 Eski çağ ve İlkçağ döneminin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi Bilgi Avcılığı: Ortaçağ dönemini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir.
4 Orta çağ döneminde dünyada ve İslam devletlerinde ortaya çıkan bilimsel gelişmelerin incelenmesi Bilgi Avcılığı: Yeniçağ dönemini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir.
5 Yeniçağ döneminde dünyada ve İslam devletlerinde ortaya çıkan bilimsel gelişmelerin incelenmesi Bilgi Avcılığı: Yakınçağ dönemini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir.
6 Yakınçağ döneminin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi Bilgi Avcılığı: 1. Dünya ve 2. Dünya savaşı dönemlerini bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenir.
7 1. Dünya ve 2. Dünya savaşı dönemlerinin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi Bilgi Avcılığı: 1945 sonrası bilimsel teknolojik değişimler incelenir.
8 1945 sonrası bilim ve teknolojik gelişimleri bunların sosyal değişime olan etkilerinin incelenmesi. Tüm konuların gözden geçirilmesi.
9 ARA SINAV Belirtke tablosunun yapılması için büyük bir fon kartonu ve ilgili kaynaklar sınıfa getirilir.
10 Tarihsel süreç içerisinde tarihsel olayları ve bilimsel gelişmeleri ilişkilendiren resimli bir belirtke tablosu hazırlanması. Bilgi Avcılığı: Diğer bilim adamları araştırılır ve bunların ortak özelliklerinin tespit edilmesi amacıyla 50x60 bir fon kartonu sınıfa getirilir.
11 Bilim insanlarını tanır ve bu insanların yapmış olduğu çalışmalardan hareketle onların ortak özelliklerine dair çıkarımlarda bulunulur. Bilgi Avcılığı: Diğer bilim adamları araştırılır ve bunların ortak özelliklerinin tespit edilmesi amacıyla 50x60 bir fon kartonu sınıfa getirilir.
12 Bilim insanlarını tanır ve bu insanların yapmış olduğu çalışmalardan hareketle onların ortak özelliklerine dair çıkarımlarda bulunulur. Bilimsel haberleri konu alan gazete, dergi ve bilimsel makaleleri sınıfa getirir.
13 Bilimsel dergileri inceler ve konuyla ilgili gazete haberlerini inceleyerek dikey dosyalar oluşturur. Sınıfa getirilen gazete haberleri incelenir, konuyla ilgili tartışmalar yapılır. Karşıt görüş geliştirme tekniği ile konuların tartışılması. Bilgi Avcılığı: Nano teknoloji, doku ve organ nakli, gen teknolojisi gibi konuların sınıfa getirilmesi. Bilimsel haberleri konu alan gazete, dergi ve bilimsel makaleleri sınıfa getirir.
14 Tıp alanındaki bilimsel gelişmeleri ve bunların insanlığa etkisi altı şapkalı düşünme yöntemi ile tartışmasının yapılması. Genel değerlendirme yapılır. ..
Kaynaklar
Ders Notu ...
Ders Kaynakları (1) MEB Sosyal Bilgiler Dersi Programı
(2) Konuyla ilgili web siteleri
(3) Russell Bernard: “Bilimin Toplum Üzerindeki Etkileri” İlya yayınevi, İzmir.
(4) Castells, Manuel (2008) “Bin Yılın Sonu & Enformasyon Çağı Ekonomi, Toplum ve Kültür Cilt.3” İSTANBUL BİLGİ ÜNİVERSİTESİ
(5) Cipolla, Carlo (2002); Zaman Makinesi Saat ve Toplum 1300-1700 KİTAP YAYINEVİ
(6) “Toplum ve bilim” dergileri
(7) Bilim teknik dergileri ve diğer Tübitak yayınları
(8) Konuyla ilgili gazete ve web tabanlı haberler
(9) Bahri Ata (2008); Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme, Pegem Akademi
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 105
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,2
Dersin AKTS Kredisi 4