Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mesleki Teknik Resim Perspektif SRM 106 2 1 + 2 2 4
Ön Koşul Dersleri VAR (Teknik Resim ve Perspektif)
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. GÜNER DÖNMEZ
Dersi Verenler Öğr.Gör. GÜNER DÖNMEZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Öğrencilerin tasarlamış oldukları modellerin teknik resimlerini problemsiz çizebilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Çaydanlık, vazo gibi seramik formlarının teknik ve perspektif açısından yapılması garaken tüm çizim teknikleri bu dersin içeriğini oluşturmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Teknik resim kuralarını kullanarak bir objenin görünüşünü çizmeyi öğrenir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Seramik objelerin imalatına göre ara kesitler çizebilir. Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Anlatım, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Tasarlamış olduğu objenin ölçümlendirmesini ve hacim hesaplarını öğrenir. Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Sınav, Performans Görevi, Ödev,
4 Tasarlamış olduğu formun ürün resmini çizmeyi öğrenir. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Performans Görevi, Ödev, Sınav,
5 Tasarlamış olduğu formun çamurun toplu küçülme oranına göre model ölçülerini hesaplamayı öğrenir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
6 Model ölçüleri hesaplanmış olan formun deforme olma ihtimallerini göz önünde bulundurarak model çizimini yapmayı öğrenir. Gösterip Yaptırma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş (Tek odaklı ve iki odaklı perspektif resmin genel ilkeleri) ve perspektifin unsurları (Göz noktası, ışın, kaçma noktası, resim düzlemi, ufuk düzlemi, yer düzlemi)
2 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzlemine değerken)
3 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzlemine değerken)
4 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin gerisindeyken)
5 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin gerisindeyken *1. Kısa Sınav*)
6 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin önündeyken)
7 Tek odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin önündeyken)
8 Dönem içi sınav *Arasınav*
9 İki odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzlemine değerken)
10 İki odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin gerisindeyken)
11 İki odaklı perspektif araştırması (Cisim resim düzleminin önündeyken)
12 Tek ve iki odaklı perspektif araştırması (Kompozisyon * 2. Kısa Sınav *)
13 Geometrik şekillerin perspektifi * Ödev *
14 Geometrik şekillerin perspektifi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları ÇAĞLARCA Sadettin, Perspektif Resim ve Gölge Çizimi, 1973, İnkılap Yayınları, İstanbul
HOTAN Harbi, Mimari Perspektif ve Gölge, 1993, Yem Yayınları, İstanbul
ŞEN İ. Zeki – ÖZÇİLİNGİR Nail, Temel Teknik Resim, 1990, D.K Yayınları, İstanbul
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur.
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır.
5 Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
7 Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde en az B1 düzeyinde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
8 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler.
9 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder.
10 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
2. Ödev 25
1. Ara Sınav 25
3. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 2 2
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 110
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,4
Dersin AKTS Kredisi 4