Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeni Medya ve Toplum GIT 429 7 1 + 2 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü SERPİL YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Tarihsel bağlamı ve teknolojik gelişmelerin ışığında toplum (“kamusal alan”) ile medya arasındaki ilişkileri anlamak. Yeni Medya mecralarında şekillenen geleceğin toplumunu düşünmek ve irdeleyebilmek. Toplumsal ve teknolojik gelişmelere bütüncül bakabilme yetisi kazanmak.

Dersin İçeriği

Yeni medya ile eski medya arasındaki farkları anlayarak medyanın toplumsal işlevini, bireyler üzerindeki etkisini ve kamusal alan ile özel alan ayrımını öğrenmek. Yeni medyanın evrensel ve sistemsel mekanizmasının işleyişini kavramak. Gündelik hayatta yeni medya mecralarının önemini ve oynadığı rolleri kavramak ve bu noktadan bakarak siyaset, iktisat ve iktidar arasındaki ilişkileri yeniden düşünmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihsel bir gelişim perspektifi içinden medya, yeni medya ve teknoloji ilişkilerini kavramak Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Sözlü Sınav,
2 Teknolojik gelişmeler ile medya mecraları arasındaki beklenmedik sonuçları değerlendirmek Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Meyda ile kamusal alan arasındaki ilişkiyi öğrenmek Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
4 Yeni Medyaya ilişkin kuramsal perspektifleri öğrenmek Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Problem Çözme, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
5 Yeni Medyanın yerel ve global özelliklerini kavrayabilmek Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Sınav, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin sunumu
2 Modern dönemde Teknoloji ve Medyanın tarihi I
3 Modern dönemde Medya ve Yeni Medyanın tarihi II
4 İnternet, WWW, Ağ Toplumunun doğuşu
5 Dijital erişim, dijital eşitsizlik
6 İnternetin hayata uyarlanması
7 Müzik klipleri, YouTube, yeni ekran kültürü
8 Yeni Kamusal Alanın doğuşu
9 Haber, Editörlük, Yurttaş Gazeteciliği
10 Siberdünyada denetim ve hukuk
11 İnternet toplumu, oyun kültürü
12 İnternet ve kimlik meseleleri
13 Siberkültürde gündelik hayat
14 Dönemin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Baudrillard, J. (2002). Tam Ekran. B. Gülmez (Ed.). Yapı Kredi Yayınları.

Binark, M. (Haziran, 2017). Algoritmaların yarattığı yankı odalarında siyasal katılım olanağı ya da olanaksızlığı. Varlık Dergisi. 1317, 19-23.

Boutyline, A. ve Willer, R. (September, 2015). The social structure of political echo chambers: Variation in ideological homophily in online networks. Political psychology. 38(3), 551-569. https://doi.org/10.1111/pops.12337.

Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of computer-mediated communication, 13(1), 210-230. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x

Bruns, A. (2017, September 14-15). Echo chamber? What echo chamber? Reviewing the evidence. In 6th Biennial Future of Journalism Conference. (Unpublished).  https://eprints.qut.edu.au/113937/, 05/02/2022.

Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi. (E. Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.

Ceng, E. (2016). Algı yönetimi ve siyasal iletişim ilişkisi bağlamında 7 Haziran 2015 genel seçimlerinin sosyal medya üzerinden analizi: Twitter örneği. Erciyes İletişim Dergisi. 5(4), 663-689. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.419956, 02/04/2022.

Chan, C. H. & Fu, K. W. (2017). The relationship between cyberbalkanization and opinion polarization: Time-series analysis on Facebook pages and opinion polls during the Hong Kong Occupy Movement and the associated debate on political reform. Journal of Computer-Mediated Communication, 22(5), 266-283.

Chan, C. H., Chow, C. S. L. & Fu, K. W. (2019). Echoslamming: how incivility interacts with cyberbalkanization on the social media in Hong Kong. Asian Journal of Communication, 29(4), 307-327.

Chan, M., Chen, H. T. & Lee, F. L. F. (2019). Examining the Roles of Political Social Network and Internal Efficacy on Social Media News Engagement: A Comparative Study of Six Asian Countries. International Journal of Press/Politics, 24(2), 127–145. https://doi.org/10.1177/1940161218814480, 01/11/2021.

Chang, W. Y. (2008). The cyber balkanization and structural transformation of the public sphere in Korea. Journal of Contemporary Eastern Asia, 7(2), 29-48

Chayko, M. (2018). Süper bağlantılı, internet, dijital medya ve tekno-sosyal hayat. (B. Bayındır, D. Yengin ve T. Bayrak, Çev.). DER Yayınları.

Crary, J. (2015). 7/24 Geç kapitalizm ve uykuların sonu. (N. Çatlı, Çev.). Metis Yayınları.

Cookson, J. A., Engelberg, J. E. & Mullins, W. (2020 October 7). Echo Chambers. SSRN. https://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=3603107, 27/02/2022.

Colleoni, E., Rozza, A., & Arvidsson, A. (2014). Echo chamber or public sphere? Predicting political orientation and measuring political homophily in Twitter using big data. Journal of communication, 64(2), 317-332.

Çelik, Z. (Eylül, 2012). “Neoliberalizmin kısa tarihi”. İdealkent, 7, 187-193. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.15440.53761, 21/01/2021.

Dijk, J. V. (2018). Ağ toplumu. (Ö. Sakin, Çev.; 2. Basım). Epsilon Yayıncılık.

Dubois, E. & Blank, G. (2018). The echo chamber is overstated: the moderating effect of political interest and diverse media, Information, Communication & Society, 21(5), 729-745, https://doi.org/10.1080/1369118X.2018.1428656, 01/11/2021.

Ferguson, N. (2017). The false prophecy of hyperconnection. https://bit.ly/3G6CGdF, 11/12/2021.

Flaxman, S., Goel, S. & Rao, J. M. (2016). Filter bubbles, echo chambers, and online news consumption. Public Opinion Quarterly, 80(Specialissue1), 298–320.

Fuchs, C. (2014). Social media a critical introduction. Mila Steele (Ed.). Sage Publication.

Fuchs, C. (2017). From digital positivism and administrative big data analytics towards critical digital and social media research. European Journal of Communication, 32(1), 37-49.

Garrett, R. K. (2009). Echo chambers online?: Politically motivated selective exposure among Internet news users. Journal of Computer-Mediated Communication, 14(2), 265–285. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2009.01440.x, 05/04/2021.

Garrett, R. K. (2017). The “Echo Chamber” Distraction: Disinformation Campaigns are the Problem, Not Audience Fragmentation. Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 6(4), 370–376. https://doi.org/10.1016/j.jarmac.2017.09.011, 23/11/2021.

GCFGlobal. (2019). What is an echo chamber?. https://bit.ly/3LD6aAW, 05/04/2021.

Geçer, E. (2020). Sosyal medya ve iletişim psikolojisi: Kişilik kutuplaşma ve algoritma. DİB Yayınları.

Gere, C. (2019). Dijital kültür (A. Akın, Çev.; N. Pembecioğlu, Ed.). Salon Yayınları.

Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş. A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu (Eds.). Anı Yayınları.

Goffman, E. (1974). Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. Northeastern University Press.

Guess, A. M., Lyons, B. A., Nyhan, B. & Reifler, J. (2018). Avoiding the Echo Chamber about Echo Chambers: Why selective exposure to like-minded political news is less prevalent than you think. Knight Foundation, 2, 1-25. https://bit.ly/2K6eWLy, 05/04/2021.

Han, B. C. (2019). Şeffaflık toplumu. (H. Barışcan, Çev.; 4. Basım). Metis Yayınları.

Hermida, A. (2017). Herkese söyle; Sosyal medyada neden paylaşımda bulunuruz. (A. A. Sabancı, Çev.). Epsilon Yayıncılık.

Hundt, M., Schneider, B., El-Assady, M., Keim, D. A. & Diehl, A. (2017). Visual analysis of geolocated echo chambers in social media. A. Puig Puig & T. Isenberg Eurographics Conference on Visualization (EuroVis), Posters Track (2017). (pp. 125-128). http://dx.doi.org/10.2312/eurp.20171185, 06/01/2022.

Jamieson, H. K., & Cappella, J. N. (2008). Echo chamber: Rush Limbaugh and the conservative media establishment. In Oxford Universty Press.

Jenkins, H. (2018). Cesur yeni medya: Teknolojiler ve hayran kültürü. (N. Yeğengil, Çev.). İletişim Yayınları.

Kastrenakes, J. (2021, February 25). Twitter announces paid super follows to let you charge for tweets. Theverge. https://bit.ly/3a7idJD, 20/02/2022.

Manovich, L. (2002). The Language of New Media. MIT Press.

Marr, B. (2017). Data strategy: How to profit from a world of big data, analytics and the internet of things. Kogan Page Publishers.

Mattelart, A. (2001). İletişimin Dünyasallaşması. (H. Yücel, Çev.). İletişim Yayınları.

Mattelart, M. ve Mattelart, A. (1998). İletişim kuramları tarihi. (M. Zıllıoğlu, Çev.). İletişim Yayınları.

Mayer-Schönberger, V. ve Cukier, K. (2013). Büyük veri: Yaşama, çalışma ve düşünme şeklimizi dönüştürecek bir devrim. (B. Erol, Çev.). Paloma Yayınları.

Narin, B. (2018). Kişiselleştirilmiş çevrim içi haber akışının yankı odası etkisi, filtre balonu ve siberbalkanizasyon kavramları çerçevesinde incelenmesi. Selçuk Üni·versi·tesi I·leti·şi·m Fakültesi· Akademi· Dergi·si·, 11(2), 232–251.

Noujaim, J. & Amer, K. (Director). (2019). The great hack. [Documentary movie]. K. Amer, J. Noujaim, G. W. Dreyfous, J. Korin, P. Kos (Productors).

Orlowski, J. (Writer & Director). D. Coombe & V. Curtis (Writers). (2020). The social dilemma. [Documentary movie].

Ortega y Gasset, J. (2019). İnsan ve herkes (G. Işık, Çev.; 2. Basım). Metis Yayınları.

Poe, Marshall T. (2019). İletişim tarihi; Konuşmanın evriminden internete medya ve toplum. (U. Y. Kara, Çev.; 2. Basım). Islık Yayınları.

Sevim, S. ve Aydın Sevim, B. (2019). I·pler ki·mi·n eli·nde?: Di·ji·tal çağda i·zleyi·ci·ni·n özgür i·radesi· sorunu. N. Güngör (Ed.). Üsküdar Üniversitesi İletişim Fakültesi 6. Uluslararası İletişim Günleri Dijital Dönüşüm Sempozyumu (pp. 586¬¬-601). https://bit.ly/3dfuKMA, 26/12/2021

Sunstein, C. R. (2009). Republic.com 2.0. Princeton University Press. United States of Amerika.

TED. (2017, Nisan). Büyük verilere kör inanç dönemi sona ermeli | Cathy O’Neil [Video]. TED Konferansları. https://bit.ly/3Q84diS, 13/12/2021.

TED. (2011). Algoritmaların dünyamızı şekillendirmesi | Kevin Slavin [Video]. TED Conferences. https://bit.ly/3S5GnWJ, 23/11/2021.

Toffler, A. (2008). U¨c¸u¨ncu¨ dalga. Z. Abat (Ed.). (S. Yeniçeri, Çev.). Koridor Yayınları.

Turkle, S. (2011). Alone together: Why we expect more from technology and less from each other. Basic Books. 

Wellman, B. (2002). Little boxes, glocalization, and networked individualism. Makoto Tanabe, Peter van den Besselaar & Toru Ishida (Eds.). Digital Cities II, (pp.10-25). https://doi.org/10.1007/3-540-45636-8_2, 23/11/2021.

Williams, D. (2007, June 26). The impact of time online: Social capital and cyberbalkanization. CyberPsychology & Behavior, 10(3), 398-406. https://doi.org/10.1089/cpb.2006.9939, 03/01/2022.

Van Alstyne, M. & Brynjolfsson, E. (1996, December). Electronic communities: Global village or cyberbalkans. In Proceedings of the 17th International Conference on Information Systems. New York: Wiley (p. 32).

Van Alstyne, M. & Brynjolfsson, E. (2005). Global village or cyber-balkans? Modeling and measuring the integration of electronic communities. Management Science, 51(6), 851–868. https://doi.org/10.1287/mnsc.1050.0363, 08/11/2021.

 

 

 

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
2. Ara Sınav 40
3. Kısa Sınav 10
4. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 2 12 24
Kısa Sınav 2 4 8
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5