Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyolojiye Giriş ILA 388 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ABDULMUTTALİP BAYCAR,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, sosyal bilimlere ve özellikle din sosyolojisine hazırlık bilgilerini vermek ve bu kapsamda sosyolojinin temel konu ve kavramları ile ilgili belirli bir yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Sosyolojinin temel konusu, kavramları ve din bilimleri ile ilişkisi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyolojinin temel kavramlarını bilir Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Sözlü Sınav, Sınav, Ödev,
2 Sosyolojinin temel konularını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Sosyolojinin dini bilimleri ile ilişkisini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyoloji nedir?
2 Sosyoloji nerede ve ne zaman doğdu?
3 Sosyolojinin kurucuları: Saint Simon, August Comte
4 Sosyolojinin kurucuları: İbn-i Haldun, Emile Durkheim
5 Sosyolojide yöntem
6 Klasik ve modern sosyoloji
7 Sosyolojinin alt dalları
8 Sosyoloji ve din bilimleri
9 Sosyolojinin temel problemleri
10 Sosyal sorunlar ve sosyoloji
11 Sosyal değişme
12 Sosyal bütünleşme
13 Sosyal çözülme
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Cahit Aslan (2019). Sosyolojiye Giriş Kavramlar ve Kullanımları. Adana: Karahan Kitabevi.

Ders Kaynakları

[1] David Newman (2016). Sosyoloji. çev. Ali Arslan. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 30
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Final 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 3 1 3
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 6 6
Toplam İş Yükü 66
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,64
Dersin AKTS Kredisi 3