Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Ahlak Felsefesi ILA 319 6 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Felsefeye Giriş ve Felsefe Tarihi

Önerilen Seçmeli Dersler

Mantık

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN AYDIN
Dersi Verenler Doç.Dr. TAMER YILDIRIM,
Dersin Yardımcıları

Yok.

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Genelde ahlak felsefesinin özelde de İslam Ahlak Düşünce Geleneğinin genel porblemlerini, kaynaklarını, düşünür ve temel eserlerini öğrenmek.

Dersin İçeriği

İslam Ahlak Düşünce Geleneğinin kaynakları, temel eser ve düşünürler, temel eserler arasındaki farkları ve tarihi süreçler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlakın konusu, gelişimi, ve felsefesini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Ahlak felsefesinin problemlerini açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 İslam Ahlak Geleneğinin Kaynaklarını Bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 İslam ahlak geleneğini aktarır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Ahlakla ilgili filozofların görüşlerini karşılaştırır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Ahlakla ilgili filozofların görüşlerini tartışır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlak Felsefesine giriş - klasik İlimler Tasnifinde Ahlak İlminin Yeri - Ahlak Teorilerinin Tasnifi - Ahlaka İlişkin Kavramlar Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
2 İslam Ahlak Düşüncesinin Kaynaklarına Genel Bir Bakış - Antik Yunan Ahlak Teorileri (Sokrates, Platon, Aristoteles) Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
3 Antik Yunan Ahlak Teorileri (Kynik ve Kyrene Okulları, Epikürosçuluk, Stoa okulu, Galen) Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
4 İslam Ahlak Teorilerine Genel Bir bakış - Kindi ve Ebu Bekir er-Raz’nin Ahlak Felsefesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
5 Fârâbî’nin Ahlak Felsefesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
6 İbn Bacce’nin Ahlak Felsefesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
7 İbn Sina’nın Ahlak Felsefesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
8 İbn Miskeveyh’in Ahlak Felsefesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
9 Nasîruddin et-Tûsî’nin Ahlak Felsefesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
10 Celaleddin ed-Devvânî’nin Ahlak Felfesesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
11 Kınalızâde Ali Çelebi’nin Ahlak Felsefesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
12 Nurettin Topçu’nun Ahlak Felsefesi Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
13 Ülkemizde İslam Ahlak Felsefesine Dair Yapılan Akademik Çalışmalara Genel bir bakış Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
14 Ülkemizde İslam Ahlak Felsefesine Dair Yapılan Akademik Çalışmalara Genel bir bakış Kaynak kitaplardan ilgili bölümler okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu

 

Macid Fahri. İslam Ahlak Teorileri. Trc. A. Arkan- M. İskenderoğlu. İstanbul: Litera Yayınları, 2014.

Ders Kaynakları

Ahmet Cevizci. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2014

Doğan Özlem. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Notos Kitap, 2014.

Macid Fahri. İslam Ahlak Teorileri. Trc. A. Arkan- M. İskenderoğlu. İstanbul: Litera Yayınları, 2014.

Mustafa Çağrıcı. İslam Düşüncesinde Ahlak. İstanbul: Birleşik Yayıncılık, 2000.

Ahmet Cevizci. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2014

Doğan Özlem. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Notos Kitap, 2014.

Ahmet Cevizci. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Say Yayınları, 2014

Doğan Özlem. Etik-Ahlak Felsefesi. İstanbul: Notos Kitap, 2014

Kindi. “el-Hîle li def‘il-ahzân”. Felsefi Risaleler. Trc. Mahmut Kaya. İstanbul: YEK Yayınları.

Ebu Bekir er-Razi. “et-Tıbbu’r-rûhânî” Felsefi Risaleler. Trc. Mahmut Kaya. İstanbul: YEK Yayınları.

Farabi, Ebu Nasr. Mutluluğun Kazanılması. çev. Ahmet Arslan. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2018.

Farabi. Ebu Nasr. İdeal Devlet. Trc. Ahmet Arslan. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları, 2017.

İbn Bacce. Erdemsiz Şehirde Bireyin Felsefi Yetkinliği. Trc. İlyas Özdemir. İstanbul: Endülüs Yayınları, 2020.

İbn Sina. İşaretler ve Tenbihler. çev. Ali Durusoy vd. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2005. (10. Bölüm)

İbn Sina. Metafizik. çev. Ekrem Demirli - Ömer Türker. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2017. (8,9 ve 10. Namatlat)

İbn Miskeveyh. Tezhibu’l-ahlak. Trc. A. Şener- Cihat Tunç- İsmet Kayaoğlu. İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları, 2013.

et-Tusi, Nasiruddin. Ahlak-ı Nasıri. Trc. Anar Gafarov-Zaur Şükürova. İstanbul: Litera Yayıncılık, 2016.

Devvânî, Celâleddîn. Ahlâk-ı Celâlî. çev. Ejder Okumuş. Ankara: Fecr Yayınları, 2019.

Kınalızade, Ali Çelebi. Ahlâk-ı Alâî. çev. Murat Demirkol. Ankara: Fecr Yayınları, 2016.

Nurettin Topçu. İsyan Ahlakı. İstanbul: Dergah Yayınları, 2016.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4