Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dini Musiki ILA 115 1 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. TAHİR ÇAĞMAN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. TAHİR ÇAĞMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Tarih içerisinde Türk-İslam coğrafyasında gelişen ve günümüzde de devam eden dini musikinin mahiyetinin ve formlarının öğretimi ve tatbikatı.

Dersin İçeriği

Türk Din Musikisinin Tarihçesi, Dini Musiki Formları, Cami ve Tekke Musikisi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Makam ve usulleri öğrenir ve tatbik eder. Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sözlü Sınav,
2 Müzikal kaynakları öğrenir ve araştırma yöntemlerine göre kullanır. Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav,
3 Repertuarı makam ve usullerine uygun biçimde icra eder. Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Performans Görevi,
4 Türk müziği repertuarı hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Din Musikisi, Tanımı ve Muhtevası
2 Türk İslam Dünyasında Dini Müziğin Yeri
3 Türk Dini Müziği Kültürü ve Formları
4 Türk Dini Müziğinde icra hususiyetleri
5 Türk Dini Müziğinde Kullanılan Basit Makamlar
6 Türk Dini Müziğinde Şed Makamların Kullanılışı
7 Türk Din Müziğinde Makam-Form İlişkisi
8 Türk Din Müziğinde Kullanılan Usuller ve Mertebeleri
9 Basit ve Mürekkep (Bileşik) Usul Bilgileri
10 Dini Müzikte Ses Kullanımı ile İlgili Teknik Bilgiler
11 Makamların Dini Müzik Formlarına Uygulanışı
12 Ezan, Salâ, Kıraat, Cumhur Müezzinliği,Kaside Formlarında Uygulama
13 Naat, İlahi, Tevşih, Mevlid formlarında uygulama
14 Türk Din Musiki Formunda uygulama
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Türk Din Musikisi El Kitabı, Grafiker Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] D.İ.A. Ansiklopedisi ilgili maddeler.
[3] Büyük Türk Musikisi Ansiklopedisi. Yılmaz Öztuna
[4] Ameli ve Nazari Türk Musikisi Dr. Suphi Ezgi
[5] Türk Musikisi Antolojisi, Sadettin Nüzhet Ergun
[6] Türk din Musikisi Ders Notları, Yrd. Doç. Dr. Nuri Özcan
[7] Türk din Musikisi Ders Notları, Halil Can
[8] Türk Musikisi Beste Formları, M. Nazmi Özalp
[9] Dini Musiki Ders Notları, Bekir Sıdkı Sezgin
[10] Türk Musikisi Nazariyatı ve Kudüm Velveleleri, İsmail Hakkı Özkan
[11] Besteleriyle Yunus Emre İlahileri, Ahmet Hatiboğlu
[12] Dini Musiki Dersleri, Zekai Kaplan (MEB)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
1. Kısa Sınav 10
1. Sözlü Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 3 4 12
Sözlü Sınav 1 4 4
Performans Görevi (Uygulama) 1 4 4
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 92
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,68
Dersin AKTS Kredisi 4