Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İhyâ Okumaları: İbâdetlerin Gizemleri ILA 323 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH ÖZCAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İbadetlerin hikmetleri konusunun Gazzâlî'nin İhyâ adlı eserin üzerinden incelenmesi

Dersin İçeriği

1. Gazzâlî’nin hayatı, yaşadığı dönem
2. Gazzâlî’nin ilmî kişiliği
3. Gazzâlî’nin düşüncesinde fıkıh ve tasavvufun yeri
4. “İhyâ”nın içeriği, bölümleri
5. Gazzâlî'nin sunumuyla ibâdetlerin sırları
6. Seçme metin okumları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gazzâlî'nin hayatı ve yaşadığı dönemini tasvir eder. Anlatım, Sınav,
2 Gazzâlî’nin ilmî kişiliğin değerlendirir. Anlatım, Sınav,
3 Gazzâlî’nin düşüncesinde fıkıh ve tasavvufun yerini analiz eder. Anlatım, Sınav,
4 “İhyâ”nın içeriği ve bölümlerini tarsvîr eder. Anlatım, Sınav,
5 Gazzâlî'nin sunumuyla ibâdetlerin sırlarının değerlendirir. Anlatım, Sınav,
6 İlgili metinleri yorumlar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ebû Hâmid el-Gazzâlî’nin Hayatı, Yaşadığı Dönem, İlmi kişiliği, Eserleri
2 Gazzâlî’nin Düşüncesinde Fıkıh ve Tasavvuf
3 İhyâ”nın bölümleri, içeriği
4 İhyâ Üzerine Yapılan Çalışmalar ve Değerlendirmeler
5 İlim Kitabı
6 İnanç Esasları Kitabı
7 Temizliğin Gizemleri
8 Namazın Gizemleri
9 Zekâtın Gizemleri
10 Orucun Gizemleri
11 Haccın Gizemleri
12 Kur'ân Okumanın Gizemleri
13 Zikir ve Du'âların Gizemleri
14 Tartışma ve genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Çağrıcı, M., Özervarlı, M.S., Dönmez, İ.K., Uludağ, S., Karlığa, B., “Hüccetü’l-İslâm Ebû Hâmid el-Gazzâlî”, DİA, 13, 489-530, İstanbul, 1996.
2. Ebu Hamid Huccetülislam Muhammed b. Muhammed Gazzali, 505/1111, İhya’u ulumi'd-din, trc. Ahmed Serdaroğlu, Bedir Yayınevi, İstanbul, 1974.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 4 4
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 10 10
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 72
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,88
Dersin AKTS Kredisi 3