Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir Metinleri Tenkidi ILA 343 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Genel anlamda tefsir metinlerinin tanıtımı, metot ve içerik açısından mukayeseli değerlendirilmesi

Dersin İçeriği

Bu derste başlangıcından günümüze tefsir metinlerinden seçmeler yapılarak metotları ve ayetleri ele alış yönleri değerlendirmeye tabi tutulacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tenkid ilminin tarifi ve Tefsir Metinleri Tenkidinin gayesini kavrar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Farklı tefsir metinlerini tanır, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Kronolojik olarak tefsir metinlerinin birbirinden etkilendiklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Tefsir metinleri arasında mukayese yaparak değerlendirmeye tabi tutar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Tefsir metinlerini okur Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Tefsir metinlerini analiz eder Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tenkidin anlam ve mahiyet açısından değerlendirilmesi
2 Metin Tenkidinin Tarihçesi, çeşitleri, önemi, kaidesi, gerekçeleri, hedefleri
3 Tefsir Metinleri Tenkidi yapılırken izlenecek metodların genel anlamda değerlendirilmesi (Dil yönünden, kelime manalarını verirken kullanılan metot açısından; konuların ele alınış yönü; sebeb-i nüzule riayet edilip edilmemesi yönü; ayetler arasında münase
4 Taberi Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 183) değerlendirilmesi
5 Cessasın Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 34) değerlendirilmesi
6 Maverdinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Tevbe, 128) değerlendirilmesi
7 Zemahşerinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Yunus,90-92) değerlendirilmesi
8 Alusî´nin Tefsirinden seçilen bir metnin (Maun, 1-7) değerlendirilmesi
9 Fahrettin Razinin Tefsirinden seçilen bir metnin (Al-i İmran, 63) değerlendirilmesi
10 Beyzavinin Tefsirinden seçilen bir metnin (İsra, 1-3) değerlendirilmesi
11 Kurtubi Tefsirinden seçilen bir metnin (Enfal,15-16) değerlendirilmesi
12 İbni Kesirin Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara, 62) değerlendirilmesi
13 ŞevkanininTefsirinden seçilen bir metnin (Nur, 1-2) değerlendirilmesi
14 Celaleyn Tefsirinden seçilen bir metnin (Bakara,6-16) değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Taberi, İbn Cerir. (1979): Camiu'l-Beyan. Beyrut.
[2] İbn Kesîr, (1981), Tefsîru'l-Kurâni'l-Azîm, Beyrût: Darul-Fikr
[3] Şevkânî, M. (1992): Fethul-Kadîr el-Cami beyne Fenneyir-Rivâyeti ved-Dirâyeti. Beyrût: Darul-Fikr.
[4] Zemahşerî, M. (ts): el-Keşşâf an Hakâiki't-Tenzîl ve Uyûni'l-Ekâvîl. Kahire: Şirketu Mustafa el-Babî el-Halebî.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 2 2
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 84
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,36
Dersin AKTS Kredisi 3