Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’An Tilavet Tarzları ILA 383 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur´an okuyuş tarzlarına uygun okuyabilme yeteneğinin kazandırılması.
Kur´an´dan bazı pasajların ezberletilmesi ve tecvid kurallarının kavratılması.

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda ve sanatsal niteliklerini ön plana çıkararak okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini niteliksel özelliklerini de dikkate alarak telaffuz edebilir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Bireysel Çalışma, Sınav, Sözlü Sınav, Ödev,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden hadr tarzında okuyabilir. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Tahkîk/tertîl, tedvîr ve hadr gibi Kur´an okuyuş tarzlarını kavrar. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
4 Tecvid kurallarını gereği gibi uygulayabilir. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
5 Neml 89-93., Kehf 1-12., Muminun 1-17. ayetlerin, İnşikak, Mutaffifin ve Müzzemmil Sûrelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
6 Ayetül Kürsi, Amenerresulu, Haşr Suresi son dört ayeti ve Nâs-Duha sûrelerini ezberden tertil tarzında uygulayabilir. Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev, Sözlü Sınav, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (15. cüz). Okuyuş tarzları.
2 Neml Sûresinin 89-93. âyetlerinin ezberlenmesi. Harflerin mahreçleri.
3 Yüzünden okuma (16. cüz).Harflerin sıfatları.
4 Kehf Sûresinin 1-12. âyetlerinin ezberlenmesi.
5 Yüzünden okuma (17. cüz). Nakil konusu.
6 Müminûn Sûresinin 1-17. âyetlerinin ezberlenmesi. İmâle konusu.
7 Yüzünden okuma (18. cüz). İşmam konusu.
8 Tecvid tahlilleri.
9 İnşikak Sûresinin ezberlenmesi. Teshil konusu.
10 Mutaffifin Sûresinin ezberlenmesi.Yüzünden okuma (19. cüz).
11 Müzzemmil Sûresinin ezberlenmesi.
12 Ayetül Kürsî ve Amenerresulunun ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması.
13 Haşr Sûresinin son dört ayetinin ezberlenmesi ve tahkik tarzında okunması.
14 Kısa Sûrelerin tekrarı (Nâs-Duhâ).
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] Dimyâtî, A. M. (2006): İthâfü Füdalâi´l-Beşer bi´l-Kırââti´l-Erbeate Aşer. Beyrut: Alemül-Kütüb.
[3] İbn Cezerî, M. M (tsz): en-Neşr fi´l-Kırââti´l-Aşr. Mısır: Matbaatü Mustafa Muhammed.
[4] Muhaysin, M. S. (1969): el-Mühezzeb fi´l-Kırââti´l-Aşr ve Tevcîhihâ min Tarîki Tayyibeti´n-Neşr. Kahire: Mektebetü´l-Külliyâti´l-Ezheriyye.
[5] Suyûtî, C. (1993), el-İtkân fî Ulûmi´l-Kur´ân. Dimeşk: Dâru´l-Ulûmi´l-İnsâniyye.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Sözlü Sınav 15
2. Sözlü Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 2 10 20
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3