Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Miras Hukuku | ILA 485 | 7 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SONER DUMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam´da ölüm sonrasında geriye kalan mal varlığının miras, vasiyet vb. yollarla dağıtımında izlenecek yol ve yöntemlerin öğrenilmesi. |
Dersin İçeriği | İslam Miras Hukukunun genel esasları, İslam Miras Hukukuna göre mirasçı olan hısımlar ve mirasçı olma sebepleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Miras Hukukunun temel kavramlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
2 | İslam Miras Hukukunun genel esaslarını anlatabilir. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
3 | Tarihi süreç içinde Müslüman devletlerde miras taksimini sorgulayabilir. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
4 | İslam ve batı hukuklarında miras taksimini karşılaştırabilir. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
5 | İslam Miras Hukukuna yöneltilen eleştirileri tartışabilir. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
6 | İslam Miras Hukukunun temel niteliklerini açıklayabilir. | Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslâm Miras Hukukunun Genel Özellikleri | |
2 | Miras Hukukundaki Eğilimler ve İslam Miras Hukukunun Niteliği | |
3 | İslam Miras Hukukunun Oluşumuna Etki Eden Kültürel ve Sosyal Şartlar | |
4 | İslâm Miras Hukukunun Temel Kavramları | |
5 | İslâm Miras Hukukunun İlkeleri | |
6 | Tereke Üzerindeki Haklar ve Mirasın Reddi | |
7 | Mirasçı Olma Sebepleri ve Şartları | |
8 | Mirasçılar ve Payları I | |
9 | Mirasçılar ve Payları II | |
10 | Mirasçı Nasbı ve Mirastan Mahrum Bırakma | |
11 | Mirasçılara Vasıyyet ve Mahfuz Hisse | |
12 | Avl, Red ve Münasaha Kavramları | |
13 | Sulh-Tehâruc ve Haml Kavramları | |
14 | Taksim ve İntikal |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Hamza Aktan, Mukayeseli İslâm Miras Hukuku, İstanbul 1991 |
Ders Kaynakları | 1. Abdüsselam Arı, İslam Miras Hukuku 2. Ali Himmet Berki, İslâm Hukukunda Ferâiz ve İntikal
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | ||||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | ||||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | ||||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | ||||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | ||||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | ||||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | ||||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | ||||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | ||||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | ||||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |