Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kurana Çağdaş Yaklaşımlar ILA 422 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Modernizmin İslam dünyasını etkilemesini özellikle Kur´an´ın yorumlanması açısından öğrenciye göstermek ve çağdaş Kur´an okumaları hakkında bilgilendirmek

Dersin İçeriği

Bu derste İslam dünyasındaki klasik ve çağdaş dönem modernleşme hareketlerinin Kuran Yorumlarına ve okumalarına yansıması incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modernite ve Modernizm kavramlarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
2 Modernizmin Kur´an Okumalarına yansımaları tasvir eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
3 Temel paradigmları gösterir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
4 Mısır ve hint alt kıtasında Kur´ana Çağdaş Yaklaşımları anlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
5 Osmanlı ve Türkiye Cumhuriyeti döneminde çağdaş Kur´an okumalarının yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Ödev,
6 Çağdaş tefsiri değerlendirir Anlatım, Tartışma, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çağdaşlık ve modernizm kavramlarına giriş
2 Modernizmin İslam dünyasına girişi ve oryantalizm.
3 Kur´an´a Çağdaş yaklaşımda temel paradigmalar.
4 Kur´an merkezli ve hadislere Eleştirel bakış.
5 İçtihad vurgusu İcmayı ve mezhepleri kabul etmeme
6 Geleneksel birikimin yetersizliği ve israiliyyyata tepki.
7 Kur´an´ın bütünlüğü
8 Kur´an´ın bilime ve akla vurgusu
9 Seyyid Ahmed Han ve Hint Alt kıtasında modern Kur´an okumaları
10 M. Abduh ve Mısırdaki Kuran´a Çağdaş Yaklaşımlar
11 Mehmet Akif ve Sırat-ı Müstakim/sebilürreşad dergisi
12 Elmalılı H. Yazır ve Kuran´ın tefsir ve tercüme projesi.
13 Türkiyede çağdaş dönemde yazılan Meal edebiyatı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Birışık, Abdülhamit (2001): Hint altkıtası düşünce tefsir ekolleri. İstanbul: İnsan Yayınevi

Ders Kaynakları


[2] Mertoğlu, Suat, (2001): Osmanlıda II meşrutiyet sonrası Modern tefsir anlayışı, Basılmamış doktora tezi, İstanbul

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5