Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fusus Şerhi ILA 478 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Büşra Çakmaktaş

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Dersin temel amacını İbn Arabi'nin önemli eseri olan Fususul-Hikem'in tanıtılması oluşturmaktadır. Derste İbn Arabi düşüncesinin temel meseleleri ele alınacaktır. 

Dersin İçeriği

Derste akışta bahsedilen konular ele alınacaktır. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İbn Arabi ve Fususul-Hikem ile ilgili unsurları anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 Fususul-Hikemin tasavvuf tarihindeki yerini durumu tasvir edip açıklar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Fususul-Hikemdeki tasavvufi konuları örnekler, yorumlar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Fususul-Hikemdeki tasavvufi düşünceyi ayırt eder ve bunların tasavvufa getirdiği yorumları tartışır. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Fususul-Hikemin yorumlarını geneller. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Fususul-Hikemin tasavvufa katkısını değerlendirir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasavvufun Olgunlaşma Dönemi: İbn Arabi ile Metafiziği Yeniden Yorumlamak/İbn Arabi'nin Hayatı ve Eserleri
2 Ekberiyye Mektebi/ İbn Arabi Takipçileri
3 İbn Arabi’nin İtikadi Görüşleri / ibn Arabi'ye Yöneltilen Eleştiriler
4 İbn Arabi’de Epistemoloji: Marifetullah-marifetünnefs / Subjektif Tanrı Tasavvuru: Hud Fassı’nda ilah-ı mutekad meselesi / Nuh Fassı’nda Tenzih ve teşbih arasında Allah’ı tanımak
5 Vahdet-i vücud: Vücud-Adem Kavramları /Meratib-i vücud/ Vahdet-i Vücud Delil Olarak Gösterilen Ayet ve Hadisler
6 Mümkünlerin Hakikati Olarak Ayan-ı sabite /İmam Rabbani ve Vahdet-i Vücud Eleştirisi
7 Fususul Hikem: Bir Rüyanın Kitabı / Adem Fassı’nda İnsan-ı kamil
8 Üzeyr Fassı’nda Velayet-nübüvvet meselesi
9 Yusuf Fassı’nda Rüya Meselesi
10 Musa Fassı: "Hareket sevgi kaynaklıdır."
11 Muhammed Fassı: Hz. Peygamber'in Hakikati
12 İbn Arabi'de İlahi İsimler Teorisi
13 Sadreddin Konevi'nin İbn Arabi Düşüncesi Açısından Önemi
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

İbn-i Arabi, Fususul-Hikem Tercüme ve Şerhi (Trc. Avni Konuk, Hzl. M. Tahralı-S. Eraydın) MÜİF, İstanbul 2000.

Ders Kaynakları
  1. A. Avni Konuk, Fusûsu’l-hikem Terceme ve Şerhi, I-IV, haz. M. Tahralı-S. Eraydın, İstanbul: MÜİF Yay., 1994.
  2. Ekrem Demirli, Fususul Hikem Terücme ve Şerhi, İstanbul: Kabalcı Yay., 2016.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5