Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Mezhepleri Tarihine Giriş ILA 345 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMED MÜCAHİD DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı Sahanın temel kavramlarını, kaynaklarını ve klasik müelliflerini tanımak.
Dersin İçeriği Dersin tanımı, amacı, konusu, kaynakları; din, mezhep, fırka ve cemaat kavramları, mezheplerin tasnifi meselesi, farklı fırak gelenekleri ve temel kaynakları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Din, mezhep, tarikat ve cemaat terimlerini tanımlar, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Ödev,
2 İslam düşüncesinde ortaya çıkan fırkaların doğuşuna etki eden unsurları açıklar Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Mezhepleri klasik kaynaklarını bilir Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Sahanın temel kavramlarını tanımlar Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Makalat geleneğindeki tasnif usullerini bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Mezhepler tarihinin İslam Tarihi, Coğrafya, Sosyoloji gibi disiplinlerle ilişkisini bilir. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve genel bir çerçeve
2 Mezhep ve fırka kavramları
3 Makale-makalat, milel-nihal kavramları
4 Eşari fırak geleneği ve örnek metinler
5 İmam Eşari ve Makalatül-İslamiyyîn
6 Bağdadî ve el-Fark beynel fırak,
7 Fahreddin Razi ve İtikadu fırakiil-müslimin
8 Hanefi-Maturidi fırak geleneği ve örnek metinler
9 Ebu Muti en-Nesefî ve er-Redd alel-bida
10 Kemal Paşazade ve er-Risale beynil-mezahib
11 Mutezili Fırak geleneği, Naşi el-Ekber, Mesailül-imame
12 Şii-İmami fırak geleneği, Nevbahtî ve Fırakuş-Şia
13 Harici Fırak Geleneği, Kalhati ve el-Keşf ve´l-Beyan
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 2] el-Bağdâdî, Abdülkahir b. Tahir b. Muhammed (429/1037), Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul 1991.
[3] Ebul-Hasen el-Eşari, İlk Dönem İslam Mezhepleri, Makalatul-İslamiyyin, çev. M.Dalkılıç-Ö. Aydın, İstanbul 2006.
[4] Eşarînin Makâlâtında Şiî Grupların Sınıflandırılması Ve Önemli Görüşleri (Yüksek Lisans Tezi), Alpaslan Köse, Danışman: Mustafa Öz, Marmara Üniv. Sosyal Bilimler Enst. İst. 2006.
[5] eş-Şehristânî, Muhammed b. Abdulkerim , Milel ve Nihal, Dinler Mezhepler ve Felsefi Sistemler Tarihi, çev. M.Öz, haz. M.Dalkılıç, İstanbul 2008.
[6] Naşi el-Ekber ( 2 9 3 / 9 0 5 ) , Mesâilü´l-İmame Kitabu´1-Evsat fi´l-Makalat, thk:Yusuf Fanis, Beyrut 1971.
[7] Cahız, Ebu (Osman Amr b. Bahr ( 2 5 5 / 8 6 9 ) , el-Osmaniyye, thk. Abdüsselam Muhammed Harun, Mısır 1955..
[8] Aydınlı, Osman, Mutezilî İmamet Düşüncesinde Farklılaşma Süreci, Araştırma yayınları, Ankara 2003.
[9] Aydınlı, Osman, Osmanlıdan Cumhuriyete İslam Mezhepleri Tarihi Yazıcılığı, Ankara 2008.
[7] Fığlalı, Ethem Ruhi, " İslam Mezhepleri Tarihinde Karşılaşılan Bazı Problemler " , Uluslararası I. İslam Arnaştırmaları Sempozyumu, İzmir 1985.
[8] Kohlberg, Etan İmâmiyye Şiası Geleneğinde Râfizî Terimi, çeviren: Halil İbrahim Bulut, Kelâm Araştırmaları Dergisi, 2004, cilt: II, sayı: 2, s. 117-124
[9] Benli, Yusuf Rafıza Adlandırılmasının İlk Kullanımına İlişkin Değerlendirmeler, Hikmet Yurdu, 2008, cilt: I, sayı: 1, s. 31-69.
[10)Kummî ve Nevbahtî, Kitâbul-Makâlâtil-Fırak ve Fırakuş-Şîa, çev. Hasan Onat-Sabri Hizmetli-Sönmez Kutlu Ankara Okulu yayınları, Ankara 2004.
[9] M. Büyükkara, Mehmet Ali Bir Bilim Dalı Olarak İslâm Mezhepleri Tarihi ile İlgili Metodolojik Problemler, İslâmî İlimlerde Metodoloji: Usûl Meselesi 1, 2005, sayı: , s. 441-491
[10] Özkurt, Adem, Nevbahtînin Fırakuş-Şîasında Şiî Mezheplere Yaklaşımı / haz. Adem Özkurt, 2010. 92 y. 28 cm. (Yüksek Lisans), Ondokuz Mayıs Üniversitesi Temel İslâm Bilimleri Anabilim Dalı İslâm Mezhepleri Tarihi Bilim Dalı (Danışman: Doç. Dr. Harun Yıldız)
[11] Ebû Muhammed Osman b. Abdillah b. el-Hasen el-Irakî el-Hanefî, el-Fıraku´l-Müfterika beyne Ehli´z-Zeyğ ve´z-Zandaka, thk. Yaşar Kutluay, Ankara 1961
[12] İbn Kemal ve Düşünce Tarihimiz. Sayın Dalkıran, Osav. İstanbul, 1997.
[13] Muzaffer Tan, Hanefi- Mâturîdî Fırak Geleneği Bağlamında Mezheplerin Tasnifi Meselesi, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2008, cilt: 49, sayı: 2, s. 121-152
[14] Muzaffer Tan, Geç Dönem Hanefî- Mâturîdî Fırak Geleneği Bağlamında Bir Risale: "El- Makâlât fî Beyâni Ehli´l- Bida ve´d- Dalâlât",Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2009, sayı: 14/1, s. 181-202.
[15] Keith Lewinstein, Notes on Eastern Hanefite Heresiography JOAS 114,4 (1994).
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 87
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,48
Dersin AKTS Kredisi 3