Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Eğitim Araştırmaları ZEE 311 5 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri

Bilimsel Araştırma Yöntemleri

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EDA DEMİRHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Damla ALTIN

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Bu ders öğrencilerin bilimsel araştırma yöntemleri ve araştırmalar ile ilgili olarak edindikleri temel bilgi ve becerileri kullanarak özel eğitim alanında yürütülen bilimsel araştırmaları daha etkili biçimde değerlendirebilmelerine katkı sağlamayı amaçlar.

Dersin İçeriği

bilimsel araştırmalarda temel kavramlar, özel eğitim alanında kullanılan belli başlı araştırma yöntemleri ve özel eğitimde öne çıkan alanlarda yürütülmüş araştırma raporlarının tartışılması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırmalarla ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav,
2 Özel eğitim alanında sıklıkla kullanılan belli başlı araştırma yöntemlerini karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev,
3 Özel eğitim alanında yürütülmüş araştırmaları analiz eder. Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
4 Özel eğitim alanında bilimsel araştırmaların yürütülmesinin önemini tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Özel eğitimde ihtiyaç duyulan bilimsel araştırmaları tartışır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
6 Uygun düzeyde bir araştırma önerisi hazırlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , Portfolyo, Sınav, Proje / Tasarım,
7 Uygun düzeyde bir araştırma sunumu yapar. Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırmalar ve sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemleri Kaynakların ilgili bölümleri
2 Bilimsel araştırma okur-yazarlığı ve önemi İnternet taramaları
3 Araştırma ve ödev hazırlama ve raporlaştırma Kaynakların ilgili bölümleri
4 Özel eğitimde bilimsel araştırmaların tarihçesi Kaynakların ilgili bölümleri
5 Özel eğitimde tek-denekli araştırmalar Kaynakların ilgili bölümleri
6 Özel eğitimde nitel araştırmalar Kaynakların ilgili bölümleri
7 Özel eğitimde nicel araştırmalar Kaynakların ilgili bölümleri
8 Ara Sınav
9 Özel eğitimde öğretim alanına yönelik araştırma örnekleri Kütüphane ve internetten kaynak taramaları
10 Özel eğitimde ailelere yönelik araştırma örnekleri Kütüphane ve internetten kaynak taramaları
11 Özel eğitimde öğretmenlere yönelik araştırma örnekleri Kütüphane ve internetten kaynak taramaları
12 Kaynaştırma alanına yönelik araştırma örnekleri Kütüphane ve internetten kaynak taramaları
13 Özel eğitim araştırmalarında etik ve örnek araştırmalar Kütüphane ve internetten kaynak taramaları
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim elemanı tarafından sunulan notlar

Ders Kaynakları

Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (2014). Şener Büyüköztürk, Özcan E. Akgün, Şirin Karadeniz, Funda Demirel, Ebru Kılıç. Pegem Akademi Yayıncılık.
Eğitim ve davranış bilimlerinde tek-denekli araştırmalar. (2012). Editör: Elif Tekin-İftar. Türk Psikologlar Derneği.
Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (2013). Ali Yıldırım, Hasan Şimşek. Seçkin Yayıncılık.
Zihinsel Yetersizlik ve Yaygın Gelişimsel Bozukluk Alanlarında Lisansüstü Tez Bibliyografyası. (1974-2008). (2008). İbrahim H. Diken, Emre Ünlü, Özcan Karaaslan. Maya Akademi.
Türkiye Kaynaklı Özel Eğitimde Makale Bibliyografyası (1990-2009). (2011). İbrahim H. Diken, Funda Bozkurt, Birkan Güldenoğlu. Maya Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 45
1. Ödev 35
1. Kısa Sınav 5
1. Proje / Tasarım 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 4 4
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4