Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zihin Eng. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğr. ZEE 302 6 3 + 0 3 8
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET FİDAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretiminin zihin engellilerin eğitimindeki öneminin farkında olarak her sınıf düzeyindeki çocuk için planlama yapar ve uygular.

Dersin İçeriği

Zihinsel yetersizliği olanlar için Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinin amaç, kavram ve içeriği, Türkiye’de Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinin tarihsel gelişimi. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretim programının kazanım, beceri, kavram v.b. özellikler yönünden incelenmesi, programda yer alan kazanımların sınıflara göre dağılımı. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretiminde temel öğretim becerileri, öğretim stratejileri, öğretim yöntem ve tekniklerinin Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde kullanımına ilişkin çalışmalar-örnekler, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretiminde kaynak ve materyal kullanımı, Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde değerler , Hayat Bilgisi Programı’na ve Sosyal Bilgiler Ders Programı’na ilişkin örnek uygulamalar ve sınıf içi etkinliklerin değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinin temel amaçlarının neler olduğunu belirtir. Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
2 Özel gereksinimli bireylerin Hayat Bilgisi Ders Programı’nı ve Sosyal Bilgiler Dersi sürecinde yaşayabileceği sorunları belirtir. Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
3 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersi öğretiminde etkili öğretimin önemini belirtir. Anlatım, Örnek Olay, Tartışma, Rol Oynama, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
4 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde etkililiğin sağlanması için öğretimsel düzenlemeler/uyarlamalar yapar. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Ödev, Performans Görevi, Sınav,
5 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde etkililiğin sağlanması için öğretimsel düzenlemeler/uyarlamalar yapar. Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi, Ödev,
6 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde etkililiğin sağlanması için öğretimsel düzenlemeler/uyarlamalar yapar. Tartışma, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
7 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde etkililiğin sağlanması için öğretimsel düzenlemeler/uyarlamalar yapar. Anlatım, Problem Çözme, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev, Sınav, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hayat Bilgisi Ders Programı’nın ve Sosyal Bilgiler Ders Programı’nın incelenmesi Kaynakların İlgili Sayfaları
2 Hayat Bilgisi Ders Programı ve Sosyal Bilgiler Ders Programı’nın da planlama Kaynakların İlgili Sayfaları
3 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinin yapısı Kaynakların İlgili Sayfaları
4 Yapılandırmacı yaklaşımın Hayat Bilgisi Sosyal Bilgiler dersinde uygulanması Kaynakların İlgili Sayfaları
5 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersi kazanımları Kaynakların İlgili Sayfaları
6 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersi için etkili öğrenme-öğretme ortamları oluşturma Kaynakların İlgili Sayfaları
7 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersi ve okul çevre etkileşimi, Hayat Bilgisi dersinde kullanılması gereken yeni araç-gereçler ve ders kitapları Kaynakların İlgili Sayfaları
8 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersi etkinlik örnekleri Kaynakların İlgili Sayfaları
9 ARASINAV Kaynakların İlgili Sayfaları
10 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde etkili öğretim uygulamaları. Kaynakların İlgili Sayfaları
11 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde etkili öğretim uygulamaları. Kaynakların İlgili Sayfaları
12 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde etkili öğretim uygulamaları. Kaynakların İlgili Sayfaları
13 Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersinde etkili öğretim uygulamaları. Kaynakların İlgili Sayfaları
14 Final sınavı Kaynakların İlgili Sayfaları
Kaynaklar
Ders Notu

Özmen, G. ve Aykut Ç. (2010) İlköğretimde Kaynaştırma (Ed. Diken İ.H.), Pegem Akademi Yayınları: Ankara.

Ders Kaynakları

Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Dersleri İlköğretim I. ve II. Kademe ders Kitapları (Ünite analizleri ve uygulamalar için)
* Sönmez, V. (2005) Hayat ve Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık. Öztürk, C. (2006) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Nas, R. (2003) Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 20 20
Sözlü Sınav 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 197
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,88
Dersin AKTS Kredisi 8