Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı Davranış Analizi | ZEE 201 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Özel Eğitime Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CANAN SOLA ÖZGÜÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ahmet FİDAN |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, Uygulamalı Davranış Analizi (UDA) hakkında bilgi kazanmaları, davranış değiştirme planı hazırlayabilmeleri ve uygulayabilmeleri, UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini açıklayabilmeleri |
Dersin İçeriği | UDA´ya dayalı öğretim ve davranış değiştirme yöntemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uygulamalı davranış analizini ve özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Sınav, |
2 | Davranışa ilişkin veri toplama yöntemlerini karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav, Ödev, |
3 | Davranışsal amaç yazar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
4 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemlerini tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme tekniklerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
6 | UDA'ya dayalı davranış değiştirme planı hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
7 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme planlarını analiz eder. | Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranışçı yaklaşım | Ders notları-ilgili slaytlar |
2 | UDA tarihçe, genel ilkeler | Ders notları-ilgili slaytlar |
3 | UDA avantaj ve dezavantajları | Ders notları-ilgili slaytlar |
4 | Davranışsal amaç yazma | Ders notları-ilgili slaytlar |
5 | Hedef davranış belirleme ve tanımlama | Ders notları-ilgili slaytlar |
6 | Hedef davranış belirleme ve tanımlama | Ders notları-ilgili slaytlar |
7 | Hedef davranış ölçme ve kaydetme | Ders notları-ilgili slaytlar |
8 | UDA´ya dayalı davranış değiştirme yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
9 | ARA-SINAV | |
10 | UDA´ya dayalı uygun olmayan davranışı önleme yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
11 | UDA´ya dayalı uygun davranış arttırma yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
12 | UDA´ya dayalı uygun olmayan davranış azaltma yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
13 | UDA´ya dayalı öğretim yöntemleri | Ders notları-ilgili slaytlar |
14 | Davranış değiştirme planlarının tartışılması | Ders notları-ilgili slaytlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Derse ilişkin notlar |
Ders Kaynakları | Anadolu Üniversitesi Yayınları (2003). Davranış ve Öğretim Sorunu Olan Çocukların Eğitimi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. | X | |||||
3 | Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
4 | Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. | X | |||||
5 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. | X | |||||
7 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. | X | |||||
9 | Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. | X | |||||
11 | Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. | X | |||||
12 | Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. | X | |||||
13 | Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | X | |||||
15 | Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |