Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Zy'de Disiplinlerarası Çalışma ve İşbirliği OEO 006 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UĞUR YASSIBAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersi tamamlayan öğrenciler zihin yetersizliği olan çocukların eğitiminde yer alan uzman ve aileler ile kurumların birlikte uyum içinde çalışmasını sağlayacak stratejileri öğrenerek, bu stratejileri tartışabileceklerdir.

Dersin İçeriği

Özel eğitimde işbirliği: önemi ve yasal zorunluluğu; özel eğitimde roller ve sorumluluklar; özel eğitimde işbirliği modelleri; eğitsel değerlendirme sürecinde işbirliği; özel eğitim okullarında işbirliği; kaynaştırma okullarında işbirliği; ailelerle yapılan işbirliği; istihdam ve işbirliği; toplum ve işbirliği; özel eğitimde başarılı işbirliği uygulamaları için gerekenler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitimde işbirliğinin önemini açıklar. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 Özel eğitimde başarılı işbirliği uygulamaları için gerekli koşullar hakkında bilgi verir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Özel eğitimde yer alan paydaşların (öğretmenler, okul yöneticileri, aileler, okul personeli, destek hizmet sağlayanlar) rol ve sorumluluklarını açıklar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Özel eğitimde işbirliği modellerini açıklar. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav,
5 Türkiye'de disiplinler arası çalışma durumunu tartışır Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav,
6 Özel gereksinimli bireylerin sosyal kabulü için gerekli olan toplumsal işbirliği konusunda bilgi verir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Zihin yetersizliği ve ilişkili diğer alanlar
2 Disiplinler arası çalışma alanları işbirliği kavramları
3 İşbirliğinde ekip üyeleri ve özellikleri
4 İşbirliğinde ekip üyeleri ve özellikleri
5 İşbirliğinin gerekliliği ve önemi
6 İşbirliğinin gerekliliği ve önemi
7 Ekip çalışmasında temel prensipler; ekip çalışması kuramları
8 Vize
9 Türkiye’de ekip çalışması
10 Türkiye’de ekip çalışması
11 Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu
12 Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu
13 Türkiye’deki disiplinler arası çalışma durumu
14 Güncel sorunlara çözüm önerileri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Cavkaytar, A. (Ed.) (2013). Özel Eğitim. Ankara: Vize.

- Diken, İ. H. (Edt.). (2010). İlköğretimde Kaynaştırma. Ankara: Pegem Akademi.

- Diken, İ. H. (Edt.). (2012). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (6. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.

- Mastropieri, M. A. ve Scruggs, T. E. (2016). Kaynaştırma Sınıfı: Etkili Farklılaştırılmış Öğretim İçin Stratejiler. (M. şahin ve T. Altun, Çev. Ed.). Ankara: Nobel. (5. Basımdan çev.).

- Vuran, S. (2014). Özel Eğitim (3. Baskı). Ankara: Maya Akademi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Özel eğitim, öğretmenlik mesleği, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili güncel bilgileri tanımlar. X
2 Öğrencilerinin seviyesini öğretime başlamadan önce değerlendirip, sonuçları veli ve yöneticilerle paylaşır; bu sonuçlara göre bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlayıp kullanır. X
3 Alanıyla ilgili sahip olduğu bilgi ve becerileri yasal ve etik kurallar çerçevesinde mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
4 Öğretim ve araştırma amacıyla temel düzeyde (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzey) bilişim teknolojilerini kullanarak özel gereksinimli birey ve ailesine destek sağlar. X
5 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili uygulamalarda öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında çözüm önerileri geliştirir. X
6 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerini amacına yönelik kullanır. X
7 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilimsel ürünleri inceler ve/veya yeni ürünler ortaya koyar. X
8 Yaşam boyu öğrenmeye karşı olumlu tutum ve davranışlar sergileyerek alanıyla ilgili seminer, konferans, çalıştay vb. çalışmalara katılır. X
9 Özel eğitim ve öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri yeni gelişmeleri takip edip, meslektaşlarıyla ortak çalışabilir. X
10 Alanıyla ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere erişmek için temel düzeyde (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi) yabancı dil bilgisini kullanır. X
11 Özel eğitim çalışmalarında öğrencilerin yaşadığı çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerine göre plan ve projeler hazırlayıp, uygular ve yönetir. Sonuçları ilgili kişi ve kurumlarla paylaşır. X
12 Özel gereksinimli bireyler, aileleri ve diğer uzmanlar ile çalışma konusunda etkili iletişim becerilerini kullanır. X
13 Özel gereksinimli öğrencilere iletişim ve sosyal becerileri kazandırabilme ve onların sosyal kabulünü artırabilme konusunda sahip olduğu bilgi ve becerileri verimli şekilde kullanır. X
14 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olup, bu değerleri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. X
15 Öğrencilerin tüm özellikleri (ek özrü, sağlık problemleri vb.) ve ihtiyaçları doğrultusunda düzenlemeler yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 15
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 12 1 12
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 82
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,28
Dersin AKTS Kredisi 3