Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Aile Planlaması EBE 210 4 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi METİN YILDIZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi METİN YILDIZ,
Dersin Yardımcıları

METİN YILDIZ , SEDA TECİK,ÖZNUR ADADIOĞLU,SEMİHA ÜNKAZAN,SERAP ÇETİNKAYA ÖZDEMİR,AYLİN MEŞE

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Aile Planlamasının aile ve toplum yönünden önemini aile planlaması yöntemlerini ve aile planlaması hizmetlerinde ebenin rolünü kavratmak. Kadın ve erkekteki infertilite nedenlerini, infertil çiftlerin psikolojik durumlarını, infertilite teşhis ve tedavilerindeki yenilikleri öğretmek.

Dersin İçeriği

Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları, Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi, Aile planlamasında danışmanlık, Başvuranın değerlendirilmesi, Enfeksiyonun önlenmesi, Rahim içi araçlar, Hormonal kontrasepsiyon yöntemleri, Bariyer yöntemler, Doğal aile planlaması yöntemleri, Laktasyon amenore yöntemi, Gönüllü cerahi sterilizasyon, Doğum ve düşük sonrası kontrasepsiyon, Acil kontrasepsiyon, Özel durumlarda konrasepsiyon, İnfertilite,

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aile planlaması yöntemlerini sıralar Anlatım, Problem Çözme, Soru-Cevap, Gösteri, Rol Oynama, Sınav, Ödev,
2 Türkiye´de ve Dünya´da Aile planlaması ile ilgili gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, Ödev, Sınav,
3 Uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Anlatım, Sınav,
4 İnfertil bireylere uygun danışmanlık yapar Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Gösterip Yaptırma, Sınav,
5 Aile planlamasına yönelik danışmanlık yapar Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Aile planlamasına giriş, aile planlamasının yararları Literatür Taraması
2 Kadın ve erkek üreme organlarının anatomi ve fizyolojisi Literatür Taraması
3 Aile planlamasında danışmanlık Literatür Taraması
4 Başvuranın değerlendirilmesi Literatür Taraması
5 Enfeksiyonun önlenmesi Literatür Taraması
6 Rahim İçi Araç Literatür Taraması
7 Bariyer Yöntemler Literatür Taraması
8 Hormonal Yöntemler Literatür Taraması
9 Doğal aile planlaması yöntemleri Literatür Taraması
10 Gönüllü Cerrahi Sterilizasyon Literatür Taraması
11 Acil Kontrasepsiyon Literatür Taraması
12 İnfertilite Literatür Taraması
13 Aile planlaması yöntemlerinde güncel gelişmeler Literatür Taraması
14 Ödevlerin sunumu ve dersin genel değerlendirilmesi -
Kaynaklar
Ders Notu

Yayınlanmamış ders notları

Ders Kaynakları

Ulusal aile planlaması hizmet rehberi (2005)T.C. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. 

Aile Planlaması Klinik Uygulama El Kitabı, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2005.

Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı Aile Planlaması Danışmanlığı Katılımcı Kitabı.(2005).T.C Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ankara. 

Aile Planlamasi Klinik Uygulama Kurs Rehberi (2002) Saglik Bakanligi, AÇSAP Gen Müd.,JHPIEGO, Ankara.

Taşkın L., (2009) “Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği” Sistem Ofset Ankara 

Ed; Prof.Dr. Anahit Çoşkun, (2000) Doğum ve Kadın Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Vehbi Koç Vakfı,İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 1 2
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,4
Dersin AKTS Kredisi 2