Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kadın Hastalıkları EBE 202 4 2 + 8 6 9
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖZNUR TİRYAKİ
Dersi Verenler Öğr.Gör. IŞIK ATASOY, Doç.Dr. KEVSER İLÇİOĞLU, Arş.Gör. NAZLI ÜNLÜ BIDIK, Arş.Gör. AHSEN DEMİRHAN KAYACIK, Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK, Arş.Gör. BÜŞRA YOLCU,
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

 Bu dersin amacı, bir kadının yaşamının her sürecinde( puberte, yetişkinlik, menapoz ve yaşlılık) jinekolojik  hastalıklar kapsamında literatür taramasıyla güncel bilgilerin yakından takip edilmesini, ebelik bakım girişimlerinin geliştirilmesini, kadın sağlığının korunmasına  ve kadın hastalıklarına dair bilgi kazanımı sağlamaktır.  

Dersin İçeriği

Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış, Toplumsal Cinsiyet, Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi), Kadın Hayatının Evreleri-2  (Klimakterik Dönem-Menopoz), Jinekolojik Tanı ve Tedavi Yöntemleri, Jinekolojik Tanı ve Tedavi Yöntemleri, Jinekolojik Enfeksiyonlar, Anormal Uterin Kanamalar-Üreme Siklus Anomalileri, Üreme Organlarının Yapısal ve Fonksiyonel Bozuklukları, İnfertilite, Jinekolojik Kanserler, Jinekolojik Onkolojide Tedavi ve Bakım, Kadın Genital Mutilasyonuı, Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kadın sağlığı ve kadının toplumsal konumu ile ilgili temel kavramları tanıyabilir. Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav, Performans Görevi,
2 Kadın hayatının tüm evrelerini bilir ve gerekli ebelik bakımı verebilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Bireysel Çalışma, Performans Görevi, Sınav,
3 Jinekolojik problemi olan hastayı tanılayabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme, Sınav, Performans Görevi,
4 Jinekolojik problemi olan hastanın bakım gereksinimlerini saptayabilir ve buna uygun ebelik bakımını verebilir. Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Rol Oynama, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
5 Üreme organlarının yapısal ve fonksiyonel bozuklarını tanılayabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Örnek Olay, Performans Görevi, Sınav,
6 Üreme sağlığı sorunlarını önlemeye yönelik ebelik girişimlerini uygulayabilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
7 Jinekolojik kanser ve tanılama sürecini bilir ve gerekli ebelik bakımını verebilir. Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış Literatür taraması
2 Toplumsal Cinsiyet Literatür taraması
3 Kadın Hayatının Evreleri-1 (Yenidoğan-Çocukluk-Puberte-Cinsel Olgunluk Dönemi) Literatür taraması
4 Kadın Hayatının Evreleri-2 (Klimakterik Dönem-Menopoz) Literatür taraması
5 Jinekolojik Tanı ve Tedavi Yöntemleri Literatür taraması
6 Jinekolojik Enfeksiyonlar Literatür taraması
7 Anormal Uterin Kanamalar-Üreme Siklus Anomalileri Literatür taraması
8 Ara Sınav
9 Üreme Organlarının Yapısal ve Fonksiyonel Bozuklukları Literatür taraması
10 İnfertilite Literatür taraması
11 Jinekolojik Kanserler Literatür taraması
12 Jinekolojik Onkolojide Tedavi ve Bakım Literatür taraması
13 Kadın Genital Mutilasyonuı Literatür taraması
14 Jinekolojide Kanıt Temelli Uygulamalar Literatür taraması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. Demirelöz Akyüz, M., Çeber Turfan, E. (2019). Cinsel Sağlık/Üreme Sağlığı. Edit. Melek Gülsün Özentürk, Ummuhan Yücel, Reci Meseri. 1. Baskı. Ankara Nobel Tıp Kitapevleri , 172-187
  2. Coşkun, A. ve ark. (2013). Ebe ve Hemşireler İçin Kadın ;sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. Edit. Anahit Coşkun. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. 
  3. Coşkun, A.M. Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. 1. Baskı. İstanbul. Koç Üniversitesi Yayınları; 2012. P. 177-93
  4. Çoban A. Riskli Gebelikler. Şirin A, Kavlak O, Editör. Kadın Sağlığı. 1. Baskı. İstanbul. Bedray Basın Yayıncılık, 2008.
  5. Taşkın, L. Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. 13. Baskı. Sistem Ofset Matbaacılık. Ankara. 2016. P.269-323
  6. Smith RP. Netter Obstetri, Jinekoloji ve Kadın Sağlığı. Çeviri Edit. Mithat Erenus, Tevfik Yoldemir.  1. Baskı. Güneş Tıp Kitabevleri. Ankara.
  7. Hotun Şahin, N. (2015). Hemşirlere ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. 1. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 1 20 20
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 5 10
Performans Görevi (Uygulama) 16 8 128
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 230
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,2
Dersin AKTS Kredisi 9