Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğuma Hazırlık Eğitimi EBE 311 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi YASEMİN HAMLACI BAŞKAYA
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı ,öğrencinin aktif ve doğal doğumun önemini kavraması, doğum eyleminde doğumu destekleyecek yöntemleri bilmesi ve postpartum dönemde anne ve bebek bakımına aktif katılımını sağlamak. 

Dersin İçeriği

Doğum Eylemi-Doğumda Rol Oynayan Hormonlar, Doğuma Hazırlık Eğitimi Tarihçesi-amacı-içeriği, Güvenli Annelik, Doğuma (Ebeveynliğe) Hazırlık, Egzersizler (Gebelik-Doğum-Postpartum Dönem), Doğum eyleminde Kullanılan Nonfarmakolojik Yöntemler, Doğuma Hazırlık Yöntemleri (Lamaze-Bradley-Hypnobirthing-Farkındalığa dayalı doğum-England, TAEGYO), İdeal doğum ortamıDoğal Doğum-Suda Doğum-Lotus Doğum-Doğum Pozisyonları, Farklı Kültürlerde Doğum Deneyimleri,  Bağlanma-Anne-Yenidoğan Bakımı,  Emzirme Eğitimi,  Doğumda Yapılan Uygulamaların Kanıt Düzeyi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Doğuma hazırlık eğitiminin amacını tartışır. Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav, Ödev,
2 Doğumun fizyolojisi ve Doğuma Hazırlık Yöntemlerini açıklar. Anlatım, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Ödev, Sınav,
3 Non-Farmakolojik yöntemlerle doğum ağrısını yönetir. Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev, Sınav,
4 Emzirmenin önemini kavrar, yenidoğan ve lohusa bakımını açıklar. Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Anlatım, Ödev, Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Doğum Eylemi-Doğumda Rol Oynayan Hormonlar Literatür taraması
2 Doğuma Hazırlık Eğitimi Tarihçesi-amacı-içeriği Literatür taraması
3 Güvenli Annelik Literatür taraması
4 Doğuma (Ebeveynliğe) Hazırlık Literatür taraması
5 Egzersizler (Gebelik-Doğum-Postpartum Dönem) LLiteratür taraması
6 Doğum eyleminde Kullanılan Nonfarmakolojik Yöntemler Literatür taraması
7 ARA SINAV Literatür taraması
8 Doğuma Hazırlık Yöntemleri (Lamaze-Bradley-Hypnobirthing-Farkındalığa dayalı doğum-England, TAEGYO) Literatür taraması
9 Doğal Doğum-Suda Doğum-Lotus Doğum-Doğum Pozisyonları Literatür taraması
10 Farklı Kültürlerde Doğum Deneyimleri Literatür taraması
11 Bağlanma-Anne-Yenidoğan Bakımı Literatür taraması
12 Emzirme Eğitimi Literatür taraması
13 Doğumda Yapılan Uygulamaların Kanıt Düzeyi Literatür taraması
14 FİNAL SINAVI -
Kaynaklar
Ders Notu

Yayınlanmamış ders notları

Ders Kaynakları

·         Başgün Ekşioğlu, A., Soğukpınar, N.  (2019). Doğuma Hazırlık. Edit. Melek Gülsün Özentürk, Ummuhan Yücel, Reci Meseri, Ebelik ve Toplum Sağlığı, 1. Baskı. Ankara, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, s.244-249.

·         Okumuş, H., Mete, S., Yenal, K., Aluş Tokat, M., Serçekuş Figen, P. (2009). Anne Babalar için Doğuma Hazırlık Sağlık Profesyonelleri için Rehber. 1. Baskı. İstanbul. Deomed Medikal Yayıncılık.

·         Duran Aksoy, Ö. (). Suda Travay ve Doğum. Çev. Edit.: Hafize Öztürk Can, Ummuhan Yücel, Aytül Hadımlı. Ebelerin Travay ve Doğum El Kitabı. 3. Baskı. Ankara. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, s.117-128.

·         Berghella, V. (2009). Doğum Öncesi ve Doğumun İlk Evresi, Doğumun İkinci Evresi. Obstetrik (Doğum Bilgisi) Kanıta Dayalı Klinik Kılavuzlar. (çev. edit., Altay Gezer).  İstanbul Medikal Yayıncılık. 1. Baskı. İstanbul. s. 55-65

·         Coşar, F., Demirci, N. (2012). Lamaze Felsefesine Dayalı Doğuma Hazırlık Eğitiminin Doğum Algısı Ve Doğuma Uyum Sürecine Etkisi. S.D.Ü Sağlık Enstitüsü Dergisi. 3(1)

·         Kömürcü, N., Ergin Berkiten A. (2008). Doğum ağrısı ve yönetimi. 1. Baskı. İstanbul. Bedray Basın Yayıncılık

·         http://www.acog.org/Patients/FAQs/Exercise-After-Pregnancy

·         Lohusalık ve Yenidoğan Bakım Rehberi İstanbul İl Sağlık Müdürlüğü Eğitim Şube Müdürlüğü

http://www.istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/per/belge/lohusalik_rehber.pdf

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. X
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 2 5 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 54
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,16
Dersin AKTS Kredisi 2