Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Etkili İletişim ve İnsan Davranışları SHE 109 1 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Sağlıklı İletişim

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLGÜN DURAT, Arş.Gör.Dr. ÖZGE ERTÜRK, Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU, Arş.Gör. ÖZGE YAMAN, Arş.Gör.Dr. ÖZGE KARAKAYA SUZAN, Arş.Gör. ÇİĞDEM ŞEN TEPE, Arş.Gör.Dr. AYŞE ÇELİK YILMAZ, Arş.Gör. AYSEL GÜL, Arş.Gör. BEDİA TARSUSLU, Arş.Gör. BÜŞRA KÜÇÜKTÜRKMEN PAŞA, Arş.Gör. NAZLI ÜNLÜ BIDIK, Arş.Gör. SEVGİ KÖROĞLU, Arş.Gör. SEDA TECİK, Arş.Gör. AHSEN DEMİRHAN KAYACIK, Dr.Öğr.Üyesi METİN YILDIZ, Arş.Gör. MERVE GÜLBAHAR EREN, Arş.Gör. NİLGÜN SERT, Öğr.Gör. AYLA DİKMEN, Öğr.Gör.Dr. NURHAN AKTAŞ, Arş.Gör. AYLİN MEŞE TUNÇ, Arş.Gör. BÜŞRA YOLCU, Arş.Gör. SEMİHA ÜNKAZAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Emine Cincioğlu, Arş Gör. Çiğdem Şen Tepe, Arş. Gör. Bedia Tarsuslu, Arş. Gör. Sevgi Köroğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hemşirelik ve ebelikte kişilerarası ilişkilerin önemi, iletişimi etkileyen faktörler, etkin ve etkin olmayan iletişim teknikleri ve temel gelişim kuramları konusunda bilgi ve beceri kazandırmak.

Dersin İçeriği

Temel psikolojik kavramlar ve gelişim kuramları

Kişilerarası ilişkilerde temel kavramlar ve iletişim teknikleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Algı, duygu, düşünce gibi temel psikolojik kavramları tanımlar. Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Sınav,
2 Kişilerarası ilişkilerde temel kavramları tanımlar. Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav, Performans Görevi,
3 Hasta ile etkileşimde etkin olan/terapötik iletişim tekniklerini açıklar, örneklendirir. Grup Çalışması, Anlatım, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
4 Hasta ile etkileşimde etkin olmayan/nonterapötik iletişim tekniklerini açıklar, örneklendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Örnek Olay, Sınav, Ödev, Performans Görevi,
5 İnsan davranışlarında normalliği ve normalden sapmayı örneklendirir. Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
6 Temel gelişim kuramlarını açıklar. Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Örnek Olay, Anlatım, Performans Görevi, Sınav,
7 İnsan davranışlarını ve tepkilerini, temel gelişim kuramları doğrultusunda değerlendirir. Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması, Anlatım, Performans Görevi, Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 PSİKOLOJİDE TEMEL KAVRAMLAR
2 KENDİNİ TANIMA
3 İLETİŞİM LABORATUVARI
4 KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE TEMEL KAVRAMLAR
5 İLETİŞİM LABORATUVARI
6 ETKİN VE ETKİN OLMAYAN İLETİŞİM TEKNİKLERİ
7 İLETİŞİM LABORATUVARI
8 NORMAL-NORMAL DIŞI DAVRANIŞLAR VE PSİKOLOJİDE BİYOLOJİK KURAM
9 VİZE
10 PSİKODİNAMİK GELİŞİM KURAMI VE SAVUNMA MEKANİZMALARI
11 İLETİŞİM LABORATUVARI
12 PSİKOSOSYAL VE AHLAKİ GELİŞİM KURAMI
13 DAVRANIŞÇI VE BİLİŞSEL GELİŞİM KURAMI
14 İLETİŞİM LABORATUVARI
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Üstün B. Hemşirelikte İletişim Becerileri Öğretimi, 2005, İzmir, Okullar Yayınevi.

2. Terakye G. Hasta Hemşire İlişkileri, 5. Baskı, 1998, Ankara, Zirve Ofset.

3. Rita L. Atkınson. Psikolojiye Giriş., 4. Baskı, Çev.Alogan,Y., Ankara, 2008, Arkadaş Yayınevi.

4. Geçtan E. Psikodinamik Psikiyatri ve Normal Dışı Davranışlar, 2015 Metis Yayınları.

5. Özcan A. Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim, 2. Baskı, Ankara, 2006, Sistem Ofset.

6. Gürhan N., Okanlı A. Yaşamın Sırrı İletişim, Ankara, 2017, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri.

7. Öz F., Demiralp M. Psikososyal Hemşirelik Genel Hasta Bakımı İçin, 3. Baskı, Ankara, 2014, Akademisyen Yayınevi.

8. Kaya A. Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim, 9. Baskı, Ankara, 2016, Pegem Akademi.

9. Öztürk MO, Uluşahin NA. Ruh Sağlığı ve Bozuklukları,15. Baskı, Ankara, 2018, Nobel Tıp Kitapevleri.  

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır.
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir. X
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 8 8
Kısa Sınav 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5