Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Uzman Sistemler EBO 428 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yapay Zekanın genel yapısı ve algoritmaları verilerek yapay zeka uygulamalarının öğretilmesi.
Dersin İçeriği Temel kavramlar (arama, problem çözme, bilgi gösterim metotları, planlama, doğal dil işleme), Yapay Sinir Ağları, Uzman Sistemler, Genetik Algoritmalar, Bulanık Önermeler Mantığı.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yapay Zekanın genel yapısını kavramak Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
2 Yapay Sinir Ağlarını kavramak Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Sözlü Sınav, Sınav,
3 Uzman Sistemleri kavramak Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav,
4 Genetik Algoritmaları kavramak Anlatım, Sınav,
5 Bulanık Önermeler Mantığını kavramak Anlatım, Soru-Cevap, Sınav, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yapay Zekaya giriş
2 Problem Çözme, Doğal Dil İşleme
3 Bilgi Gösterim Metotları
4 Planlama, Arama, Vizyon, Robotik, Etmen
5 Yapay Sinir Ağlarına genel giriş
6 Yapay Sinir Ağları (Çok Katmanlı Algılayıcılar-Backpropagation)
7 Yapay Sinir Ağları (LVQ Ağı)
8 Uzman Sistemlere genel giriş
9 Uzman Sistemler
10 Uzman Sistemler örneği
11 Genetik Algoritmalara genel giriş
12 Genetik Algoritmalar örneği
13 Bulanık Önermeler Mantığına genel giriş
14 Bulanık Önermeler Mantığı örneği
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1-Russell S., Norvig P., 2002, "Artificial Intelligence: A modern approach", Prentice Hall series in Artificial Intelligence, 2nd Edition

2- Luger G.F., 2004, "Artificial Intelligence: Structures and Strategies for Complex Problem Solving", Addison-Wesley, 5th Edition

3- Patterson D.W., 1990, "Introduction to artificial intelligence and expert systems", Prentice Hall

4- Lauriere J.L., 1990, "Problem Solving and Artificial Intelligence", Prentice Hall

5- Elmas, Ç Yapay Zeka Uygulamaları Seçkin Yayıncılık, Yayın Yılı: 2007

6- Görz, G., Nebel, B., Yapay Zeka, İnkılap Kitabevi, Yayın Yılı: 2006;
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5