Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektronik Devreler III ELE 303 5 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HALİL İBRAHİM ESKİKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Barış BORU, Arş. Gör. Ahmet KARACA
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Elektronik devre elemanları ile aritmetik işlemler yapma, osilatör ve filtre devrelerini tasarlama, uygulama bilgi ve becerisi kazandırmak.
Dersin İçeriği Elektronik devre elemanlarından olan işlemsel kuvvetlendiricilerin temel prensiplerinin kavranması ve işlemsel kuvvetlendiricilerle aritmetik işlemlerin, osilatör ve elektronik filtre devrelerinin, doğrusal olmayan işaret işleme devrelerinin tasarlanması ve laboratuar ortamında uygulanması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geri besleme kavramı ve çeşitlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
2 İşlemsel yükselteçlerin temel prensiplerini kavrama ve farklı bağlantılarını gerçekleşirir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
3 İşlemsel yükselteçlerle çeşitli aritmetik işlemleri tasarlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
4 İşlemsel yükselteçlerle aktif filtre devreleri tasarlar ve gerçekleştirir. Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
5 Filtre devrelerinin analizini yapar. Anlatım, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav, Proje / Tasarım,
6 Osilatör çeşitlerini, yapılarını ve çalışma prensiplerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
7 Osilatör devrelerinin tasarım ve uygulamalarını yapar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Sınav, Ödev,
8 Doğrusal olmayan işaret işleme devrelerinin yapılarını ve çalışma prensiplerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav,
9 İstenilen bir çıkışın hangi devrelerle elde edileceğine karar verir. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geri Besleme Kavramı, Negatif Geri Beslemenin Etkileri ve Çeşitleri, [1] Sayfa 1-4
2 Gerilim-Paralel Geri Beslemenin İncelenmesi. İşlemsel Kuvvetlendiricilere Giriş. [1] Sayfa 4-11
3 İşlemsel Kuvvetlendiricilerin Temel Bağlantıları. [1] Sayfa 11-15
4 İşlemsel Kuvvetlendiricilerle Aritmetik Uygulamalar. [1] Sayfa 15-22
5 Filtre Teorisine Giriş. [1] Sayfa 24-32
6 Butterworth, Chebyshev, Bessel filtre karakteristiklerinin incelenmesi. Aktif Filtreler. [1] Sayfa 32-35
7 Birinci ve İkinci Dereceden Alçak Geçiren Filtreler. [1] Sayfa 35-38
8 Yüksek Geçiren Filtreler, Durum Değişimli Filtreler [1] Sayfa 38-42
9 ARA SINAV
10 Osilatörler. Pozitif Geri Besleme. Sinüs, Kare ve Üçgen Dalga Osilatörler [1] Sayfa 44-49
11 Merdiven Dalga, RC-Faz Kaymalı, Hartley-Colpitts ve Gerilim Kontrollü Osilatörler. [1] Sayfa 49-52
12 Doğrusal Olmayan Sinyal İşleme Devreleri. Karşılaştırıcılar ve Tepe Dedektörleri [1] Sayfa 54-57
13 Hassas Doğrultucular ve Shmitt Tetikleyiciler [1] Sayfa 57-62
14 Aktif Kırpıcı ve Kenetleyiciler. [1] Sayfa 63-66
Kaynaklar
Ders Notu [1] Eskikurt, Halil İbrahim; Elektronik Devreler III Ders Notları, SAÜ TEF, 2005.
Ders Kaynakları [2] Eskikurt, Halil İbrahim; Elektronik Devreler ve Sistemler Laboratuar Deney Kitabı, SAÜ TEF, 2005.
[3] Robert Boylestad, Louis Nashelsky, Çeviri: Hakan Özyılmaz, Ünal Küçük,
Elektronik Devre Elemanları ve Devre Teorisi, MEB Yayınevi, 2000.
[4] Theodore F. Bogart, Electronic Devices and Circuits, Merrill Publishing Company, 1986.
[5] Howard M. Berlin, Design of Op-Amp Circuits with Experiments, Howard W. Sams&Company, 1977.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak. X
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 32 32
Toplam İş Yükü 98
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,92
Dersin AKTS Kredisi 4